Close
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ ΙII - Β΄ ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΟ ΕΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ - 3ο Ακαδημαϊκό Εξάμηνο

Το βασικό αντικείμενο που τίθεται προς διερεύνηση και προβληματισμό σ’ αυτό το εξάμηνο είναι η σχέση ανάμεσα στο αντιληπτικό και το εννοιολογικό περιεχόμενο της αισθητικής μορφής, έτσι όπως αυτή συλλαμβάνεται μέσα σ’ ένα συγκεκριμένο πλαίσιο ή εμφανίζεται κατά την μορφοποιητική και αναπαραστατική διαδικασία.

Μέσω ατομικών ή ομαδικών εργασιών, διαλέξεων και παρουσιάσεων, ενθαρρύνονται οι σπουδαστές-τριες να αναπτύξουν μεθόδους για την βιωματική διερεύνηση αυτών των σχέσεων. 

Παράλληλα δίνεται έμφαση στην κατανόηση των δυνατοτήτων που συνεπάγεται η χρήση  των διαφόρων εικαστικών, οπτικοακουστικών και αφηγηματικών μέσων και τεχνικών και του συνδυασμού τους, για τον προσδιορισμό, αξιολόγηση και παρουσίαση των ορατών και αόρατων παραμέτρων που ορίζουν την “φυσιογνωμία” και την “ταυτότητα” συγκεκριμένων τόπων και χωρικών καταστάσεων.

Τελικός στόχος η δημιουργία αντιπροσωπευτικών εικονογραφικών οπτικοακουστικών ή πλαστικών μορφών, που ανασυνθέτοντας επιλεκτικά την πραγματικότητα και τις καταγραμμένες πληροφορίες που προέρχονται από την παρατήρησή της, θα αναδεικνύουν το ιδιαίτερο αισθητικό, και εννοιολογικό περιεχόμενο τους, όπως αυτό βιώνεται και εσωτερικεύεται σε ατομικό η συλλογικό επίπεδο.

Μαθήματα

ΥΛΗ - ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

ΥΛΗ – ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 2024-2025

Πρόγραμμα Μαθημάτων 2024-2025

Χαρτογραφόντας με τις Αισθήσεις

 Έναρξη 

Καλωσόρισμα στο μάθημα μας 

Μαθημα 1ο (30-9-2024)

Εισαγωγή στην Υλη και τις Ασκήσεις του ΙΙΙ Εξαμήνου

Ψυχογεωγραφικά παιχνίδια.

‘Είναι αυτό που βλέπουμε?

Παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού. 

Παρουσίαση Ασκήσεων

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Για να γινετε μελος του FB εικαστικα ΙΙΙ, θα πρέπει πρώτα να στείλετε στο email μου takiskozokos@gmail.com το όνομα σας τον Αριθμο Μυτρώου σας στην Σχολή και ένα email επικοινωνίας.


Μαθημα 2ο (7-10-2024)

Συνάντηση στην πλάτεία της Ξάνθης (Ρολόι)

ωρα: 4.00 μμ

Περιήγηση – περιπλάνηση.

5 Στάσεις σε μια μικρή διαδρομή στην πολη

Συζήτηση – Συλλογή στοιχείων με Ψυχογεωργαφικές μεθόδους – Επιστροφή στο εργαστήριο. – Ορισμός ομάδων 1ης Ασκησης- Αξιοποίηση των στοιχείων της Συλλογής – περιγραφή 1ης Ομαδικής Ασκησης.

Υλικά μαθήματος

Μπλοκ σχεδίασης με χονδρό εξώφυλλο σε διαστάσεις 21 Χ 29 cm – ή μεγαλύτερο. -( Sketchbook ) και υλικά σχεδίασης – Μέσο καταγραφής εικόνων και εγγραφής ήχων (Φωτογραφική μηχανή – κινητό τηλ. )


Μάθημα 3ο 14/10/24

Παρουσίαση : Αρχιτεκτονική, Πόλις, Άνθρωπος – περιπλάνηση – Μ. Παπαδημητρίου “Why Look at Animals? Αγριμικά” – Bill Viola  Catherine’s room 2001 – Δημήτρης Πικιώνης, Συναισθηματική τοπογραφία, 1935 – λογοτεχνικά κείμενα  – Α. Παπαδιαμάντης – Μπωντλαίρ – Ιταλο Καλβίνο – Φ. Κουτσαφτής «Αγελαστος πέτρα» – Kedi (2016) –  1η Ομαδική Άσκηση Εργασίας

παρουσίαση οπτικό – ακουστικού υλικού.

1η Ομαδική Άσκηση Εργασίας …συνέχεια

Οργάνωση ομάδων εργασίας 1ης Άσκησης.- Συγκέντρωση και οργάνωση των στοιχείων συλλογή σας από την περιπλάνηση στην πόλη – storyboard (Σενάριο ) – φωτογραφίες – videos –ήχους περιβάλλοντος – Αυτόματη γραφή – σκίτσα – χρήσιμα συμπεράσματα – Προτάσεις και ιδέες για επεξεργασία – «Η πόλη είναι ένας λόγος και αυτός ο λόγος είναι στ’ αλήθεια μια γλώσσα».

Υλικά μαθήματος

1.Laptop για κάθε ομάδα προκειμένου να γίνει επεξεργασία των στοιχείων της συλλογής σας. Μπλοκ σχεδίασης με χονδρό εξώφυλλο σε διαστάσεις 21 Χ 29 cm – ή μεγαλύτερο. – Sketchbook – Μέσο καταγραφής εικόνων και εγγραφής ήχων (Φωτογραφική μηχανή – κινητό τηλ.


Μάθημα 4ο 21/10/24

1η Ομαδική Άσκηση Εργασίας …συνέχεια

“ψυχογεωγραφικά παιχνίδια 1”

Τα απότελέσματα της έρευνάς θα τα ανεβάσουμε στο fb της ομάδας του μαθήματος ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ ΙΙΙ έως 4/11/24

( εκτός των videos τα οποία θα παρουσιασθούν την ίδια μέρα στο εργαστήριο)

Θα παραδοθούν:

  1. Πινακίδα (ψυχογεωγραφικός χάρτης) Προσχέδιο εργασίας.

  2. Αισθητική – Εικαστική παρουσίαση, με την χρήση διαφόρων εικαστικών, οπτικοακουστικών και αφηγηματικών μέσων και τεχνικών και του συνδυασμού τους, για τον προσδιορισμό, αξιολόγηση και παρουσίαση των ορατών και αόρατων παραμέτρων που ορίζουν την “φυσιογνωμία” και την “ταυτότητα” των συγκεκριμένων τόπων και χωρικών καταστάσεων που επισκευθήκαμε στην περιπλάνηση μας στην πόλη.( video, φωτογραφικό κολλάζ, κλπ)

Εργασία που δεν έχει αναρτηθεί κανονικά δεν θα θεωρηθεί ότι παραδόθηκε και δεν θα μπορεί να βαθμολογηθεί.

Η αισθητική αρτιότητα και ο τρόπος παρουσίασης όλου του υλικού των ασκήσεων θα λαμβάνεται οπωσδήποτε υπ όψιν στην αξιολόγηση της εργασίας

Υλικά μαθήματος

1.Laptop για κάθε ομάδα προκειμένου να γίνει επεξεργασία των στοιχείων της συλλογής σας. Μπλοκ σχεδίασης με χονδρό εξώφυλλο σε διαστάσεις 21 Χ 29 cm – ή μεγαλύτερο. – Sketchbook – Μέσο καταγραφής εικόνων και εγγραφής ήχων (Φωτογραφική μηχανή – κινητό τηλ.


Μαθημα 5ο (28-10-2024)

ΑΡΓΙΑ


Μαθημα 6ο (4-11-2024)

Διορθώσεις και παρατηρήσεις εργασιών 1ης Ομαδικής Ασκησης.

Διάλεξη -Χώρος και ο παράγοντας του Ήχου – το Χρώμα.

παρουσίαση οπτικό – ακουστικού υλικού.

Υλικά μαθήματος

1.Laptop για κάθε ομάδα προκειμένου να γίνει επεξεργασία των στοιχείων της συλλογής σας. Μπλοκ σχεδίασης με χονδρό εξώφυλλο σε διαστάσεις 21 Χ 29 cm – ή μεγαλύτερο. – Sketchbook – Μέσο καταγραφής εικόνων και εγγραφής ήχων (Φωτογραφική μηχανή – κινητό τηλ.

Ολοκλήρωση εργασιών 1ης Ασκησης. 

Τέλος 1ης Ασκησης

Εργασία 2η

Τελική Άσκηση 3ου Εξαμήνου

περιγραφή


Μαθημα 7ο (11-11-2024)

Παρουσίαση : Eίναι ο Ήχος Αρχιτεκτονική …? – WAVES-Τα κύματα είναι παντού γύρω μας. -Κάνοντας τον ήχο ορατό – Η εμπειρία μέσω των αισθήσεων – Ο Pallasma, όπως αντίστοιχα και ο Zumthor, αναφέρθηκαν εκτενώς στην αί­σθηση της ακοής ως προς την αντίληψη του χώρου 

παρουσίαση οπτικό – ακουστικού υλικού.

2η Ομαδική Άσκηση Εργασίας

Οργάνωση ομάδων εργασίας ( έως 3 άτομα )

Στο επόμενο μάθημα κάθε Ομάδα Εργασίας θα πρέπει να παρουσιάσει τον χώρο -τόπο επιλογής της για την Άσκηση του 3ουεξαμήνου.

Η παρουσίαση από κάθε Ομάδα θα είναι σύντομη και με τα στοιχεία που έχετε μαζέψει ( φωτογραφίες – σκίτσα – κείμενα – video – ήχους κλπ) καθώς και δυο λόγια….γιατί επιλέξατε τον συγκεκριμένο χώρο προς μελέτη?.

Υλικά μαθήματος

Sketchbook


Μαθημα 8ο (18-11-2024)

Παρουσίαση : Από την μουσική στην αρχιτεκτονική,  – – Dear Architects Sound Matters – Touch the Sound: A Sound Journey with Evelyn Glennie 

παρουσίαση οπτικό – ακουστικού υλικού.

συνέχεια 2η Ομαδική Άσκηση Εργασίας

Οργάνωση ομάδων εργασίας ( έως 3 άτομα )

Κάθε Ομάδα Εργασίας θα πρέπει να παρουσιάσει τον χώρο -τόπο επιλογής της για την Άσκηση του 3ουεξαμήνου.

Η παρουσίαση από κάθε Ομάδα θα είναι σύντομη και με τα στοιχεία που έχετε μαζέψει ( φωτογραφίες – σκίτσα – κείμενα – video – ήχους κλπ) καθώς και δυο λόγια….γιατί επιλέξατε τον συγκεκριμένο χώρο προς μελέτη?.


Μαθημα 9ο (25-11-2024)

συνέχεια 2η Ομαδική Άσκηση Εργασίας

Διορθώσεις και παρατηρήσεις εργασιών.


Μαθημα 10ο (2-12-2024)

Παρουσίαση :Γλυπτά Αρχιτεκτονικά Τοπία, Θέατρο Αιξωνή/Γλυφάδα –COLOR ARCHITECTURERicardo Bofill  – Luis Barragán – The Weather Project by Olafur Eliasson  – Bruder-Klaus-Kapelle”Peter Zumthor – James Turrell.What is visual perception? –Yayoi Kusama – HUNDERTWASSER 

παρουσίαση οπτικό – ακουστικού υλικού.

συνέχεια 2η Ομαδική Άσκηση Εργασίας

Διορθώσεις και παρατηρήσεις εργασιών.


Μαθημα 11ο (9-12-2024)

Παρουσίαση : Τελική Άσκηση 2η Ομαδική- περιγραφή παρουσίασης των εργασιών για την εξεταστική – παραδείγματα απο το αρχείο των εργαστηρίων –

παρουσίαση οπτικό – ακουστικού υλικού.

Συνέχεια: Διορθώσεις και παρατηρήσεις εργασιών 2ης Ατομικής Άσκησης.

Παρουσίαση εργασιών για την εξεταστική


Μαθημα 12ο (16-12-2024)

Διορθώσεις και παρατηρήσεις εργασιών για την εξεταστική


ΤΕΛΟΣ ΕΞΑΜΗΝΟΥ

Εξεταστική περίοδος 

Δευτέρα 3/2/2025

Παράδοση εργασιών εξεταστικής 2025

3 έως και 5/2/2025

στο email του διδάσκοντος

takiskozokos@gmail.com

































ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ


ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ ΙΙI

2024-2025

Γενικό Θέμα:

Είναι αυτό που βλέπουμε?

Το αντιληπτικό και το εννοιολογικό περιεχόμενο 

της αισθητικής μορφής.

Σημειώσεις Μαθημάτων 2024-25


1ες Σημειώσεις 2024-25

2ες Σημειώσεις 2024-25

3ες Σημειώσεις 2024-25

Σημειώσεις Εξεταστικής 2025




Σημειώσεις Μαθημάτων 2023-24

1ες Σημειώσεις Μαθήματος 2023 – 24

2ες Σημειώσεις 2023-24

3ες Σημειώσεις 2023-24

4ες Σημειώσεις Ασκησης 2023-24

5ες Σημειώσεις 2023-24

6ες Σημειώσεις 2023-24

Σημειώσεις Εξεταστικής Ιανουαρίου 2024


Σημειώσεις Μαθημάτων 2022-23


1ες Σημειώσεις Μαθήματος 2022-23

2ες Σημειώσεις Μαθημάτων 2022-23

3ες Σημειώσεις Μαθημάτων 2022-23

4ες Σημειώσεις Μαθημάτων 2022-23

5ες Σημειώσεις Μαθημάτων 2022-23

6ες Σημειώσεις Εξεταστικής 2023


Σημειώσεις Μαθημάτων 2021-22


1ες Σημειώσεις Μαθήματος 2021-22

2ες Σημειώσεις Μαθήματος 2021-22

3ες Σημειώσεις Μαθήματος 2021-22

4ες Σημειώσεις Μαθήματος 2021-22

5.Σημειώσεις Εξεταστικής Ιανουαρίου 2022


Σημειώσεις Μαθημάτων 2020-21


1ες Σημειώσεις 3ου εξαμ. 2020-21

2ες Σημειώσεις 3ου εξαμ. 2020-21

3ες Σημειώσεις 3ου εξαμ. 2020-21


Σημειώσεις Μαθημάτων 2019-20


1ες Σημειώσεις 3ου εξαμ. 2019-20

2ες Σημειώσεις 3ου εξαμ. 2019-20

3ες Σημειώσεις 3ου εξαμ. 2019-20

Εξεταστική Ιανουαρίου 2020 – Εργασίες εξαμ.



Σημειώσεις Μαθημάτων 2018-19

1ες. Σημειώσεις 3ου εξαμ. 2018-19

2ες Σημειώσεις 3ου εξαμ.2018-19


Σημειώσεις Μαθημάτων 2017-18

1.-Σημειώσεις-3ου-εξαμ.-2017-18.pdf

2-Σημειώσεις – 3ου εξαμ – 2017-18.pdf


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ - ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ


  • Oπτική σκέψη. Arnheim Rudolf, Εκδόσεις, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2007 Πανεπστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2002

  • Τέχνη και εντροπία. Arnheim Rudolf, Εκδόσεις, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2003

  • Εσωτερική Όραση. Μια εξερεύνηση της τέχνης και του εγκεφάλου. Semir Zeki

  • Το μυστήριο του νου. Πως ο εγκέφαλος εγείρει τη συνείδηση. Γιώργος Ζαρκαδάκης. Εκδόσεις Ελληνικά γράμματα, Αθήνα 2001

  • Προοίμιο στη φαινομενολογία της αντίληψης, Β. Maurice, Μετάφραση:  Καλλίας,Μυλωνά-Εκδότης: Έρασμος

  • Παπαγιώργης Κ.: Η Οντολογία του Martin Heidegger,Νεφέλη, Αθήνα 1983

  • Panofsky Erwin, ΜΕΛΕΤΕΣ ΕΙΚΟΝΟΛΟΓΙΑΣ – ΟΥΜΑΝΙΣΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ  μεταφρ. Παππάς Ανδρέας, Αθήνα, Εκδόσεις Νεφέλη, 1991.

  • Ιαννης Ξενάκης, ΚΕΙΜΕΝΑ ΠΕΡΙ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ, Εκδόσεις Ψυχογιός,2001

  • ΠΛΑΤΩΝ : ΦΙΛΗΒΟΣ- ΚΡΙΤΩΝ, ο διάλογος του Σωκράτη με τον Πρώταρχο, εκδότης Ε&Μ. Ζαχαρόπουλος, Αθήνα, 2002

  • Μπενεντέτο Κρότσε, Κείμενα Αισθητικής, ιστοριογραφίας, δοκιμίων, Εκδότης: Δωδώνη. Μετάφραση:  Κώστας Λασηθιωτάκης 1976 

  • Δεμίρη Κωνσταντίνα,Αγγέλου Άγγελος,Τσιράκη Σοφία,Μπίρης Αναστάσιος,Αθανασόπουλος Ιωάννης, Αρχιτεκτονικές και μουσικές συμπορεύσεις. Η αντίστιξη ως εργαλείο μουσικής και αρχιτεκτονικής σύνθεσης, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΤΑΚΗ

  • Levi-Strauss, Claude. Μύθος και Νόημα. (μτφρ. Βαγγέλης Αθανασόπουλος). Αθήνα: Εκδόσεις Καρδαμίτσα, 1986.

  • Richard Mankiewicz, Η ιστορία των μαθηματικών, μτφρ. Λεωνίδας Καρατζάς, εκδ. Αλεξάνδρεια, Αθήνα, 2002

  • ΝίκοςΤσινίκας, Αρχιτεκτονική και μουσική, University Studio Press, 2009
  • Σταυρίδης Σ., Η συμβολική σχέση με το χώρο, Αθήνα, Κάλβος, 1990.

  • Αντωνακάκης Δημήτρης[1998], Η διάσταση του χώρου στον κινηματογράφο, πόλη και κινηματογράφος, Χανιά: Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου

  • Bachelard Gaston [1982], Η ποιητική του χώρου, Αθήνα: Εκδόσεις Χατζηνικολή

  • Καστοριάδης, Κορνήλιος. Χώροι του ανθρώπου. Αθήνα: ύψιλον/βιβλία, 1995

  • Ταρκόφσκι Αντρέι[1987], Σμιλεύοντας το Χρόνο, Αθήνα: Εκδόσεις Νεφέλη

  • Χατζηγώγος Γιάννης[2004], Το σινεμά του Αρχιτέκτονα, University Studio Press

  • BALZAC HONORE. DE, ΤΟ ΑΓΝΩΣΤΟ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ , Μετάφραση Δ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Εκδότης ΑΓΡΑ 2004

  • «Για το πνευματικό στην τέχνη», Wassily Kandinsky, Εκδόσεις Νεφέλη – Βιβλιοθήκη τέχνης

  • «Αρχιτεκτονικό & Μουσικό», Νίκος Τσινίκας, University Studio Press

  • Lyotard, Jean-Francois. Η Μεταμοντέρνα Κατάσταση. (μτφρ. Κωστής Παπαγιώργης). Αθήνα: Εκδόσεις «Γνώση», 1988

  • Μπενβενίστ, Μπαρτ, Ντεριντά, Πιρς, Φουκώ. Κείμενα σημειολογίας.(μτφρ. Κωστής Παπαγιώργης). Αθήνα: Νεφέλη, 1981

  • Σάββας Κονταράτος. Η Εμπειρία του Αρχιτεκτονημένου Χώρου και το Σωματικό Σχήμα. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη. 1983.

  • Ρολάν Μπαρτ Εικόνα-μουσική-κείμενο, εκδ. «Πλέθρον», Αθήνα 1997

“The Eyes of the skin, Architecture and the Senses”.

Η δεσπόζουσα θέση της όρασης έναντι των υπολοίπων αισθήσεων, τείνει να μας πιέζει σε μια απομόνωση αλλά και έντονη εξωστρέφεια ”.

Pallasmaa Juhani.

Claude Debussy

«Θα  ήταν πραγματικά  παράξενο αν το χρώμα δεν θα μπορούσε να υπαινίσσεται τον ήχο,αν τα χρώματα δεν θα μπορούσαν να δίνουν την ιδέα της μελωδίας, και αν ο  ήχος και το χρώμα δεν θα αρκούσαν να εκφράσουν ιδέες».                                                                           

Philosophy title

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse vitae massa velit, eu laoreet massa.

Ιάννης Ξενάκης

«….. χωρίς φιλοσοφία, χωρίς μαθηματικά, χωρίς ιστορία, η μουσική δεν μπορεί να υπάρξει, δεν έχει νόημα. Τα μαθηματικά, άλλωστε, χωρίς μουσική, χωρίς φιλοσοφία, δεν μπορούν να υπάρξουν. Δεν μπορούν να υπάρξουν χωρίς τις εικαστικές τέχνες, χωρίς την τέχνη γενικά. Ίσως αυτή είναι η σπουδαιότερη συνεισφορά μου ή τουλάχιστον ο χώρος στον οποίο δούλεψα τόσα χρόνια ….»