3ο τμήμα Υπευθ. Καθηγητής Παναγιώτης Κοζόκος γλύπτης
Στο μάθημα συνεχίζεται η διαπραγμάτευση της θεματικής του προηγούμενου εξαμήνου με έμφαση στην διερεύνηση της λειτουργίας και επίδρασης των αισθητικών – εικαστικών μορφών και δράσεων και της επικοινωνιακής τους δυνατότητας στον φυσικό χώρο και κυρίως στο αστικό περιβάλλον.
Οι εργασίες εστιάζονται στην επεξεργασία σχεδιαστικών προγραμμάτων που αφορούν αισθητικές παρεμβάσεις υπό μορφή εγκαταστάσεων και δράσεων, μόνιμων ή πρόσκαιρων, σε άμεση συνάρτηση με τον συγκεκριμένο τόπο ή αστικό περιβάλλον που έχει ήδη μελετηθεί και ερμηνευτεί στο προηγούμενο εξάμηνο.
Βασικός στόχος θα είναι η διερεύνηση των δυνατοτήτων τέτοιου είδους παρεμβάσεων να σχολιάσουν να αναδείξουν, να ανατρέψουν ή να δημιουργήσουν νέες χωρικές αξίες και ποιότητες.
Η πόλη ως «σκηνή»
Τέχνη είναι εκείνη η καθαρή δημιουργία του πνεύματος που μας δείχνει, σε ορισμένες εξαιρετικές περιπτώσεις, τα υπέρτατα όρια της ανθρώπινης δημιουργικότητας.
Και ο άνθρωπος νιώθει απέραντη ευτυχία, όταν αισθάνεται ότι δημιουργεί.” Le Corbusier
Έναρξη
Καλωσόρισμα στο μάθημα μας
Μάθημα 1ο (17/2/25)
Γενικές πληροφορίες – Περιγραφή του μαθήματος και των εργασιών – Λίστα Υλικών για τις εργασίες σας – Ξενάγηση στο Blog του μαθήματος – Το fb και η ανάρτηση των εργασιών μας – Σημειώσεις και Παραδείγματα εργασιών – Videos εργαστηρίου εικαστικών, αρχειακό υλικό – Συζήτηση .
–(παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού).
Μάθημα 2ο (24/2/25)
Θέμα: ο Δημόσιος Χώρος και Αισθητική του. – Ποιος ο ρόλος της Τέχνης ωςΔημόσιο Θέαμα? – Μπορεί ένα εικαστικό έργο να συνδεθεί Αρμονικά με τοΠεριβάλλον του?
Παρουσίαση: Ο Δημ. Χώρος ως χώρο θεάματος – η “Underground” τέχνη στο Mετρό της Αθήνας – «Σκαλα προς τον οτυρανό» του Σάι Γκουό Τσιάνκ – η Τέχνη ως απόλαυση Ή η Τέχνη ως επιμόρφωση? – Περφόρμανς– Γκράφιτι – εφήμερες εγκαταστάσεις –Η Πόλις ως Σκηνή – Αισθητικές παρεμβάσεις.
Άσκηση εργασίας – περιγραφή
–(παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού).
Μάθημα 3ο (10/3/25)
Παρουσίαση: η Τέχνη ως απόλαυση Ή η Τέχνη ως επιμόρφωση? – Barbara Kruger -To γλυπτό Phylax του Κωστή Γεωργίου – Ποιος ο ρόλος της Τέχνης ως Δημόσιο Θέαμα? – Κυνηγώνταςτο αδύνατο | Costas Varotsos – τι είναι και τι συνιστά ο δημόσιος χώρος -Η δημόσια τέχνη του γκράφιτι – Σχεδιάζοντας με υλικό, το Φώς. –
(παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού).
Μάθημα 4ο (17/3/25)
Οργάνωση Ομάδων εργασίας
Παρουσίαση θέματος εργασίας και παρουσίαση χώρου μελέτης καθε Ομάδας.
Εργασίες 4ου εξαμήνου
Άσκηση Ομαδικής Εργασίας
Α. Πρόταση μιας Aισθητικής παρέμβασης σε Δημόσιο Aστικό χώρο.
Πινακίδα 1η Ανάλυση χώρου και σχηματοποίηση μιας πρώτης ιδέας.
( Πινακίδα 1 με το υλικό ανάλυσης, τεκμηρίωσης και ερμηνείας του τόπου παρέμβασης ,στοιχεία έρευνας, φωτογραφίες, σχέδια, κείμενα κτλ)
Καθε Ομάδα εργασίας θα πρέπει να έχει μαζί ενα laptop με όλα τα στοιχεία της παρουσίασης της.
Μάθημα 5ο (31/3/25)
Παρουσίαση: Από τη Δημόσια τέχνη στη Street Art – …
Οργάνωση Ομάδων εργασίας
Διορθώσεις και Παρατηρήσεις Πινακίδα 1η καθε Ομάδας.
Μάθημα 6ο (7/4/25)
Παρουσίαση:
Οργάνωση Ομάδων εργασίας
Εργασίες 4ου εξαμήνου
Άσκηση Ομαδικής Εργασίας
Β. Πρόταση μιας Aισθητικής παρέμβασης σε Δημόσιο Aστικό χώρο.
Πινακίδα 2η Ανάλυση και Τεκμηρίωση ιδέας
( Πινακίδα 2 με το υλικό τεκμηρίωσης της ιδέας, του σχεδιασμού και της υλοποίησης της πρότασης παρέμβασης ( Σχέδια, Κλίμακες,Υλικά, Κείμενα για το σκεπτικό της τελικής ιδέας – πρότασης κτλ)
Καθε Ομάδα εργασίας θα πρέπει να έχει μαζί ενα laptop με όλα τα στοιχεία της παρουσίασης της.
Μάθημα 7ο (28/4/25)
Ανακοίνωση
Αναβολή του Μαθήματος μας
την Δευτέρα 28/4/2025.
Παρακαλώ να ανεβάσουμε πινακίδες εργασίας για διορθώσεις στο FB.
O ζωγράφος Γιάννης Κοντοβός θα είναι στην Σχολή για όποια βοήθειά σας.
Θα βρεθούμε μαζί στο επόμενο Μάθημα Δευτέρα 5/5/2025.
Χρόνια σας Πολλά, καλή επιστροφή και καλή συνέχεια στις εργασίες σας.
Μάθημα 8ο (5/5/25)
Παρουσίαση: Η ΔΗΜΟΣΙΑ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΑΣΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ – Παίρνοντας της φαντασία στα σοβαρά – Σχεδιάζοντας με υλικό το Φώς -Public Art και χώροι εκπαίδευσης (ΜΙΤ)- VIDEO ART -j.Koons – Anish Kapoor – Ai Weiwei – Η Αρχιτεκτονική Γλυπτική Μορφή
Εργασίες 4ου εξαμήνου
Άσκηση Ομαδικής Εργασίας
Τελικές Διορθώσεις και Παρατηρήσεις Πινακίδας 3ης
Μάθημα 9ο (12/5/25)
Ανακοίνωση
Αναβολή του Μαθήματος μας
την Δευτέρα 12/5/2025 λόγω ασθενείας του διδάσκοντος.
O ζωγράφος Γιάννης Κοντοβός θα είναι στην Σχολή για όποια βοήθειά σας.
Θα βρεθούμε μαζί στο επόμενο Μάθημα Δευτέρα 19/5/2025.
Μάθημα 10ο (19/5/25)
Εργασίες 4ου εξαμήνου
Άσκηση Ομαδικής Εργασίας
Τελικές Διορθώσεις και Παρατηρήσεις Πινακίδων της Ασκησης.
Τέλος εαρινού εξαμήνου.
Εξεταστική Περίοδος
Δευτέρα 16-6-2025
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ ΙV
2024-25
Γενικό Θέμα:
Η πόλη ως «σκηνή»
Σημειώσεις Μαθημάτων 2024 -25
Σημειώσεις Μαθημάτων 2023 -24
5ες Σημειώσεις Εξεταστικής 2024
Σημειώσεις Εξεταστικής Ιουνίου 2023
1ες Σημειώσεις Μαθημάτων 2021-22
2ες Σημειώσεις Μαθημάτων 2021-22
Σημειώσεις Μαθημάτων 2020-21
6ες Σημειώσεις για την εξεταστική Ιουνίου 2021
Σημειώσεις Μαθημάτων 2019-20
6ες Σημειώσεις για την εξεταστική Ιουνίου 2020
Σημειώσεις Μαθημάτων 2018-19
4.Σημειώσεις εξεταστικής Ιουνίου 2019
Σημειώσεις Μαθημάτων 2017-18
3. Σημειώσεις για εργασίες εξεταστ. Ιουνίου 2018
Richard Sennet, Η τυραννία της οικειότητας, εκδ. Νεφέλη, 1999.
Ιωάννης Δεσποτόπουλος, Η ιδεολογική δομή των πόλεων, εκδ. Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, 1990.
George Simmel, Πόλη και Ψυχή, μτφρ. Γ. Λυκιαρδόπουλος, Έρασμος, 1993
. Camillo Sitte, «Η πολεοδομία σύμφωνα με τις καλλιτεχνικές της αρχές», Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Τμήμα Αρχιτεκτόνων, Τομέας Πολεοδομίας και Χωροταξίας, Αθήνα, 1999
Μαρτινίδης Πέτρος, «Μεσιτίες του ορατού», εκδ. ΝΕΦΕΛΗ 1997
Giorgio Agamben, Βεβηλώσεις, εκδ. Άγρα (2006).
Arnheim Rudolf, «Η δυναμική της αρχιτεκτονικής μορφής», μετάφραση Ιάκωβος Ποταμιάνος, University Studio Press, 2003
Michel Foucault [1967], Ετεροτοπίες και άλλα κείμενα, Πλεθρον, Αθήνα, 1994
Greenberg Clement, «Τέχνη και πολιτισμός», μετάφραση Νίκος Δασκαλοθανάσης, εκδ. ΝΕΦΕΛΗ 2007
η χαρά του πνεύματος που μετρά και εκτιμά, η αναγνώριση μιας αξονικής αρχής που αγγίζει το βάθος του είναι μας.
Τέχνη είναι εκείνη η καθαρή δημιουργία του πνεύματος που μας δείχνει, σε ορισμένες εξαιρετικές περιπτώσεις, τα υπέρτατα όρια της ανθρώπινης δημιουργικότητας.
Και ο άνθρωπος νιώθει απέραντη ευτυχία, όταν αισθάνεται ότι δημιουργεί.”
Le Corbusier
“… Η Αρχιτεκτονική δεν παράγεται απλώς με την προσθήκη σχεδίων και τομών και όψεων. Είναι κάτι άλλο και κάτι περισσότερο. Είναι αδύνατο να εξηγήσει κανείς επακριβώς τι είναι – τα όριά της είναι ασαφή. Στο σύνολό της, η τέχνη δεν πρέπει να εξηγηθεί αλλά πρέπει να γίνει βίωμα. Με άλλα λόγια είναι πιθανό να βοηθήσουμε τους άλλους να την βιώσουν…”
Steen Eiler Rasmussen
“Ο σχεδιασμός και κατά συνέπεια η αρχιτεκτονική πρέπει να διευθύνει την ορχήστρα των αισθήσεων και να ενσωματώσει την εμπειρία του σώματός μας, στην εμπειρία του κόσμου”
Juhani Pallasmaa
δηλαδή έργα τέχνης που αντιπροσωπεύουν «καταστάσεις ζωής», έχει ανάγκη να νιώθει ότι οι καταστάσεις ζωής που βιώνει έχουν νόημα, και σκοπός της τέχνης είναι ακριβώς να νοηματοδοτεί, να «διαφυλάσσει» και να μεταδίδει νοήματα»
C.N. Schulz