3ο τμήμα Υπευθ. Καθηγητής Παναγιώτης Κοζόκος γλύπτης
Το μάθημα εισάγει τους σπουδαστές στην θεωρητική και κυρίως πρακτική, μέσω εργαστηριακών ασκήσεων, διερεύνηση και αποσαφήνιση των βασικών εννοιών του χώρου και της αισθητικής μορφής καθώς και της μεταξύ τους συνάφειας. Παράλληλα δίνει έμφαση στην εξοικείωση των φοιτητών με την χρήση αναπαραστατικών μέσων και τεχνικών ως εργαλείων σκέψης και έκφρασης ιδεών και προθέσεων καθώς και για την κριτική ανάλυση, αξιολόγηση και παρουσίαση των εμφανών και αθέατων ιδιοτήτων, πραγμάτων τόπων και χωρικών καταστάσεων.
Οι εργασίες που εκπονούνται αφορούν στην οπτική τεκμηρίωση και παρουσίαση αντικειμένων, και χώρων με διάφορα απεικονιστικά και αφηγηματικά μέσα (σχέδια, φωτογραφίες, video, animations, γραπτό κείμενο)
Το μάθημα είναι κατά βάση εργαστηριακό και υποστηρίζεται θεωρητικά από διαλέξεις παρουσιάσεις και την ανάλογη βιβλιογραφία. Η διδακτική μέθοδος ενθαρρύνει τον πειραματισμό, την κριτική αντίληψη και σκέψη και την ελεύθερη έκφραση απόψεων από όλους, με στόχο την ανάδειξη και ανάπτυξη προσωπικών δημιουργικών πρωτοβουλιών, ευαισθησιών και δεξιοτήτων μέσα σ’ ένα κλίμα συνεργασίας και διαλόγου.
Πρόγραμμα Μαθημάτων 2024-2025
Χώρος και μορφή
Έναρξη
Καλωσόρισμα στο μάθημα μας
Μαθημα 1ο (30-9-2024)
«Ἡ ζωγραφικὴ δὲν εἶναι ἁπλὴ διασκέδαση ἢ στολίδι. Ὅπως δὲν ὑπάρχει τίποτε πιὸ ἐπικίνδυνο ἀπὸ τὰ ὅπλα στὰ χέρια τοῦ στρατηγοῦ καὶ ἀπὸ τὴ δικαιοσύνη στὰ χέρια τοῦ δικαστῆ, ἔτσι δὲν ὑπάρχει καὶ τίποτε πιὸ ἐπικίνδυνο ἀπὸ ἕνα πινέλο στὰ χέρια τοῦ ζωγράφου». Picasso
Γενικές πληροφορίες – Περιγραφή του μαθήματος και των εργασιών – Λίστα Υλικών για τις εργασίες σας – Ξενάγηση στο Blog του μαθήματος – Το fb και η ανάρτηση των εργασιών μας – Σημειώσεις και Παραδείγματα εργασιών – Videos εργαστηρίου εικαστικών, αρχειακό υλικό – Το Sketchbook μας – Συζήτηση –Εργασίες για την επόμενη εβδομάδα. και ένα ερώτημα
– Πως η Γραμμή που είναι μια ιδέα, κατάφερε να γίνει το βασικό εκφραστικό μας μέσον?
Μια γραμμή είναι η τελεία που βγήκε περίπατο.(P.Klee)
–(παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού).
Υλικά μαθήματος – Sketchbook Μπλοκ σχεδίασης με χονδρό εξώφυλλο σεδιαστάσεις 21 Χ 29 cm – ήμεγαλύτερο.– Μολύβια ή στυλό – Μέσο καταγραφής εικόνων και εγγραφής ήχων(Φωτογραφική μηχανή – κινητό τηλ. ) Πλήρη Λίστα Υλικών για τις ανάγκες τουμαθήματος θα βρείτε στην ενότητα ΑΣΚΗΣΕΙΣ του blog.
Μαθημα 2ο (7-10-2024)
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Για να γινετε μελος του FB εικαστικα Ι, θα πρέπει πρώτα να στείλετε στο email μου takiskozokos@gmail.com το όνομα σας τον Αριθμο Μυτρώου σας στην Σχολή και ένα email επικοινωνίας.
Περιγραφή του 2ου μαθήματος
Διάλεξη Εισαγωγή στην γλώσσα του σχεδίου – Γραμμή και σκίτσο – σχέδια και σκίτσα Alberto Giacometti, Γ. Χαλεπάς, Α. Rodin, Egon Schiele,, P.Picasso, P Klee….παρατηρήσεις – Σχεδιαστική Ασκηση.στο εργαστήριο.
–(παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού).
Σχεδιαστική Άσκηση στο εργαστήριο.
ΛΙΣΤΑ ΥΛΙΚΩΝ για τις ανάγκες του μαθήματος
Sketchbook – (Μπλοκ σχεδίασης με χονδρό εξώφυλλο σε διαστάσεις21Χ 29 cm – ή μεγαλύτερο.)
Μολύβια ΗΒ – 2Β, Γόμμα , Κοπίδι
Μαθημα 3ο (14-10-2024)
Διάλεξη Οπτική αντίληψη – Μαθήματα σχεδίου απο τον ζωγράφο Δ.Κοκκινίδη – Δ. Καλαμάρας γλύπτης – Do we see reality as it is? – σχέδια και σκίτσα Albrecht Dürer,van Gogh, P Klee,Wassily Kandinsky ….παρατηρήσεις
–(παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού).
Διόρθωση εργασιών 1ης Ατομικής Ασκησης
ΠΑΡΑΚΑΛΩ
ΔΕΙΤΕ ΤΟ “ΠΑΡΆΔΕΙΓΜΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΜΑΣ “
…πριν ανεβάσετε τις εργασίες σας στο FB για διόρθωση.
Σχεδιαστική Άσκηση στο εργαστήριο…συνέχεια
ΛΙΣΤΑ ΥΛΙΚΩΝ για τις ανάγκες του μαθήματος
Sketchbook – (Μπλοκ σχεδίασης με χονδρό εξώφυλλο σε διαστάσεις21Χ 29 cm – ή μεγαλύτερο.)
Μολύβια ΗΒ – 2Β, Γόμμα , Κοπίδι
H τελική κατάθεση των εργασιών της 1ης Ασκησης
για αξιολόγηση θα γίνει έως 21/10/2024
Τέλος 1ης Ασκησης
Μαθημα 4ο (21-10-2024)
2η Άσκηση Ατομική.Οι αόρατες πόλεις
(ελεύθερη σχεδιαστική άσκηση )
Διαβάστε προσεκτικά τις περιγραφες των πόλεων, απο το βιβλίο του Ιταλο Καλβίνο που σας στέλνω, και σχεδιάστε μία (1) απο τις πόλεις αυτές σε χαρτί.Σχεδιάστε ελεύθερα.Πως εσείς “βλέπετε” τις πόλεις αυτές μέσα από το κείμενο.?
Ανεβάστε τα σχέδιά σας εως 4/11/2024 στο fb του Μαθήματος.
Εργασία που δεν έχει αναρτηθεί κανονικά δεν θα θεωρηθεί ότι παραδόθηκε.
Μαθημα 5ο (28-10-2024)
ΑΡΓΙΑ
Μαθημα 6ο (4-11-2024)
Διάλεξη Οπτική αντίληψη – Γραμμή
Ο ItaloCalvino, “Τι είναιόμως σήμερα η πόλη για μας; Σκέφτομαι ότι έγραψα κάτισαν τελευταίο ποίημααγάπης για τις πόλεις, …o Marco Polo,ο Κουµπλάϊ Χάνκαι η αρχιτεκτονική ωςφαντασία — Μαθήματα σχεδίου απο τον ζωγράφο Δ.Κοκκινίδη – Παρουσίαση:ο Γλύπτης Δημήτρης Καλαμάρας .
παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού.
Διορθώσεις και παρατηρήσεις εργασιών 2ης Ατομικής Ασκησης.
Ασκηση στο εργαστήριο
ΛΙΣΤΑ ΥΛΙΚΩΝ για τις ανάγκες του μαθήματος
Sketchbook – (Μπλοκ σχεδίασης με χονδρό εξώφυλλο σε διαστάσεις21Χ 29 cm – ή μεγαλύτερο.)
Μολύβια ΗΒ – 2Β, Γόμμα , Κοπίδι
Ολοκλήρωση εργασιών 2ης Ασκησης.
Τέλος 2ης Ασκησης
Μαθημα 7ο (11-11-2024)
Διάλεξη – παρουσίαση: Sketching the Future: Zaha Hadid – Α. CARO – ΗΔιαθήκη του Ροντέν -Δ. Καλαμάρας – Γνωριμία με το έργο του Βρετανού γλύπτη Henry Moore – Σύνθεση με δύο μορφές – Μορφές και ερμηνείες. – Reclining Figures παραλαγές – το παιχνίδι της μορφοπλασίας – μορφές και περιγράμματα.
παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού.
3η Ατομική Άσκηση «Μητέρα με παιδί».
Περιγραφή 3ης Άσκησης
ΛΙΣΤΑ ΥΛΙΚΩΝ για τις ανάγκες του μαθήματος
Sketchbook – (Μπλοκ σχεδίασης με χονδρό εξώφυλλο σε διαστάσεις21Χ 29 cm – ή μεγαλύτερο.)
Μαθημα 8ο (18-11-2024)
παρουσίαση: πως η Τέχνη έπλασε τον κόσμο – «motherhood”- H. Moore – Μορφές και ερμηνείες. – το παιχνίδι της μορφοπλασίας – μορφές και περιγράμματα – η γεννηση ενός γλυπτού – ο γλυπτης Γ. Παππάς.
παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού.
Συνέχεια 3ης Ατομικής Άσκησης «Μητέρα με παιδί».
Διορθώσεις και παρατηρήσεις εργασιών
ΛΙΣΤΑ ΥΛΙΚΩΝ για τις ανάγκες του μαθήματος
Sketchbook – (Μπλοκ σχεδίασης με χονδρό εξώφυλλο σε διαστάσεις21Χ 29 cm – ή μεγαλύτερο.)
Μαθημα 9ο (2-12-2024)
Παρουσίαση: o γλύπτης Γ. Παππας – Παραδείγματα εργασιώνΜΑΑΝΖ 2015 – Μορφές και ερμηνείες. – το παιχνίδι της μορφοπλασίας – μορφές και περιγράμματα.
παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού.
Τελος 3ης Ατομικής Άσκησης «Μητέρα με παιδί».
Διορθώσεις και παρατηρήσεις εργασιών.
Μαθημα 10ο (9-12-2024)
Παρουσίαση 4ης Ασκησης Ομαδικής έως 3 άτομα – οργάνωση ομάδων εργηασίας- παρουσίαση 1ης πινακίδας εργασίας – Διορθώσεις και παρατηρήσεις εργασιών 1ης πινακίδας.
παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού.
Μαθημα 11ο (16-12-2024)
ΤΕΛΟΣ ΕΞΑΜΗΝΟΥ
Εξεταστική περίοδος
Δευτέρα 3/2/2025
Παράδοση εργασιών εξεταστικής 2025
3 έως και 5/2/2025
στο email του διδάσκοντος
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ Ι
2024-25
Γενικό Θέμα:
Χώρος και μορφή
Σημειώσεις Μαθημάτων 2024-25
Σημειώσεις Μαθημάτων 2023-24
Σημειώσεις Εξεταστικής Ιανουαρίου 2024
Σημειώσεις Μαθημάτων 2022-23
3ες Σημειώσεις – Αόρατες Πόλεις
7ες Σημειώσεις Εξεταστικής 2023
Σημειώσεις Μαθημάτων 2021-22
Σημειώσεις Μαθημάτων 2020-21
Σημειώσεις Μαθημάτων 2019-20
Σημειώσεις Μαθήματος 1. Το Σκίτσο και η Γραμμή
Σημειώσεις Μαθηματος 2. Το σκίτσο
Σημειώσεις Μαθηματος 3. η Τέχνη της Γλυπτικής. η Μορφή
Σημειώσεις Μαθήματος 4. η Τέχνη της Γλυπτικής 2. Η.Μoore
Σημειώσεις Μαθήματος 5. 1η Ομαδική Ασκηση
Εξεταστική Ιανουαρίου 2020 – Εργασίες εξαμήνου
Σημειώσεις Μαθημάτων 2018-19
Σημειώσεις Μαθήματος 1. Αντίληψη και πραγματικότητα
Σημειώσεις Μαθήματος 2. το Σκίτσο
Σημειώσεις Μαθήματος 3. η Τέχνη της Γλυπτικής
Σημειώσεις 1ης Ατομικής Εργασίας
Σημειώσεις Μαθημάτων 2017-18
Σημειώσεις Μαθήματος 1. Αντίληψη και πραγματικότητα
Σημειώσεις Μαθήματος 2. η Γραμμή.
Σημειώσεις Μαθήματος 3. το Σκίτσο
Σημειώσεις Μαθήματος 4. η Τέχνη της Γλυπτικής.
Σημειώσεις Μαθήματος 5. η Τέχνη της Γλυπτικής 2
W.Kandinsky, Για το πνευματικό στην τέχνη, Εκδ. Νεφέλη Αθήνα, 1981
Σημείο, γραμμή, επίπεδο, W.Kandinsky εκδ. Δωδώνη Αθήνα, 1996
Ιστορία της ομορφιάς. Επιμέλεια Ουμπέρτο Έκο. Εκδόσεις Καστανιώτη,Αθήνα 2004
η αμφιβολία του Σεζάν, το μάτι και το πνεύμα. Μωρίς Μρλώ-Ποντύ. Εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα 1991
Το δέντρο της γνώσης. Οι βιολογικές ρίζες της ανθρώπινης νόησης. Humberto Maturana and Francisco Varela. Εκδ. Κάτοπτρο 1992
Οι παράλληλοι εαυτοί μας. Λογική σκέψη και διαίσθηση. Συνείδηση χωρίς ομιλία. Ενοποίηση μέσω του ομιλούντος εαυτού. Ελένη Σαββάκη. Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 1997.
Το χρονικό της τέχνης. Ε. Η. Gombrich. Μορφωτικό Ίδρυμα εθνικής Τραπέζης. Αθήνα 1998, ανατύπωση 2004
Έννοιες του χώρου. Jammer Max, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης Ηράκλειο 2001
H ποιητική του χώρου. Barchelard Gaston, Εκδόσεις Χατζηνικολή, 1982
Το Νόημα του Χώρου Pellegrino Pierre. Εκδόσεις: Τυπωθήτω-Δάρδανος, Αθήνα 2006
Ποιητικάκατοικεί ο άνθρωπος, M. Heidigger εκδ. ΠλέθρονΑθήνα, 2008
Η τέχνη και ο χώρος, Heidegger εκδ. Ίνδικτος Αθήνα, 2009
Γκόμπριχ, Ερνστ, Το χρονικό της Τέχνης, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 1998
ΑλέξανδροςΤομπάζης, Γράμμα σε ένα νέο αρχιτέκτονα, Libro, Αθήνα, 2007
Ελένη Βακαλό. Η Έννοια των Μορφών. Αθήνα, 1975 , Εκδότης: Καλλιτεχνικό Πνευματικό Κέντρο
Μία γραμμή είναι η τελεία που βγήκε περίπατο
Paul Klee (1879-1940)
‘‘Θέλω να βλέπω πράγματα, αυτό είναι που πραγματικά εμπιστεύομαι. Θέλω να βλέπω και γι’ αυτό σχεδιάζω. Μπορώ να δω μια εικόνα μόνο εφόσον την σχεδιάσω’’
Carlo Scarpa
«Όταν έχω μια τρομερή ανάγκη για μια -θα πω τη λέξη– θρησκεία, τότε πηγαίνω έξω στη φύση και ζωγραφίζω τα αστέρια».
Βίνσεντ βαν Γκογκ
«Η φύση μας αφήνει υπονοούμενα για τη βαθύτητα και τα θαμμένα μυστικά της. Και η γλώσσα –ας την πούμε “το κλειδί”– που η φύση μοιράζεται με το ανθρώπινο είδος είναι η μορφή».
Νόρμαν Μέιλερ