Close
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ Ι - Α΄ ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΟ ΕΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ - 1ο Ακαδημαϊκό Εξάμηνο

Το μάθημα εισάγει τους σπουδαστές στην  θεωρητική και κυρίως πρακτική, μέσω εργαστηριακών ασκήσεων, διερεύνηση και αποσαφήνιση των βασικών εννοιών του χώρου και της αισθητικής μορφής καθώς και της μεταξύ τους συνάφειας. Παράλληλα δίνει έμφαση στην εξοικείωση των φοιτητών με την χρήση αναπαραστατικών μέσων και τεχνικών ως εργαλείων σκέψης και έκφρασης ιδεών και προθέσεων καθώς και για την κριτική ανάλυση, αξιολόγηση και παρουσίαση των εμφανών και αθέατων ιδιοτήτων, πραγμάτων τόπων και χωρικών  καταστάσεων. 

Οι εργασίες που εκπονούνται αφορούν στην οπτική τεκμηρίωση και παρουσίαση αντικειμένων, και χώρων με διάφορα απεικονιστικά και αφηγηματικά μέσα (σχέδια, φωτογραφίες, video, animations, γραπτό κείμενο) 

Το μάθημα είναι κατά βάση εργαστηριακό και υποστηρίζεται θεωρητικά από διαλέξεις παρουσιάσεις και την ανάλογη βιβλιογραφία.  Η διδακτική μέθοδος ενθαρρύνει τον πειραματισμό, την κριτική αντίληψη και σκέψη και την ελεύθερη έκφραση απόψεων από όλους, με στόχο την ανάδειξη και ανάπτυξη προσωπικών δημιουργικών πρωτοβουλιών, ευαισθησιών και δεξιοτήτων μέσα σ’ ένα κλίμα συνεργασίας και διαλόγου.

Μαθήματα

ΥΛΗ - ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 2024 -2025

Πρόγραμμα Μαθημάτων 2024-2025

Χώρος και μορφή  

Έναρξη 

Καλωσόρισμα στο μάθημα μας 

Μαθημα 1ο (30-9-2024)

«Ἡ ζωγραφικὴ δὲν εἶναι ἁπλὴ διασκέδαση ἢ στολίδι. Ὅπως δὲν ὑπάρχει τίποτε πιὸ ἐπικίνδυνο ἀπὸ τὰ ὅπλα στὰ χέρια τοῦ στρατηγοῦ καὶ ἀπὸ τὴ δικαιοσύνη στὰ χέρια τοῦ δικαστῆ, ἔτσι δὲν ὑπάρχει καὶ τίποτε πιὸ ἐπικίνδυνο ἀπὸ ἕνα πινέλο στὰ χέρια τοῦ ζωγράφου». Picasso

Γενικές πληροφορίες – Περιγραφή του μαθήματος  και των εργασιών – Λίστα Υλικών για τις εργασίες σας – Ξενάγηση στο Blog του μαθήματος – Το fb και η ανάρτηση των εργασιών μας – Σημειώσεις και Παραδείγματα εργασιών – Videos εργαστηρίου εικαστικών, αρχειακό υλικό – Το Sketchbook μας – Συζήτηση –Εργασίες για την επόμενη εβδομάδα. και ένα ερώτημα

 – Πως η Γραμμή που είναι μια ιδέα, κατάφερε να γίνει το βασικό εκφραστικό μας μέσον? 

Μια γραμμή είναι η τελεία που βγήκε περίπατο.(P.Klee) 

–(παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού).

Υλικά μαθήματος   – Sketchbook Μπλοκ σχεδίασης με χονδρό εξώφυλλο σεδιαστάσεις 21 Χ 29 cm –  ήμεγαλύτερο.– Μολύβια ή στυλό – Μέσο καταγραφής εικόνων και εγγραφής ήχων(Φωτογραφική μηχανή – κινητό τηλ. ) Πλήρη Λίστα Υλικών για τις ανάγκες τουμαθήματος θα βρείτε στην ενότητα ΑΣΚΗΣΕΙΣ του blog.


Μαθημα 2ο (7-10-2024)

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Για να γινετε μελος του FB εικαστικα Ι, θα πρέπει πρώτα να στείλετε στο email μου takiskozokos@gmail.com το όνομα σας τον Αριθμο Μυτρώου σας στην Σχολή και ένα email επικοινωνίας.

Περιγραφή του 2ου μαθήματος

Διάλεξη Εισαγωγή στην γλώσσα του σχεδίου –  Γραμμή και σκίτσο – σχέδια και σκίτσα Alberto Giacometti, Γ. Χαλεπάς, Α. Rodin, Egon Schiele,, P.Picasso, P Klee….παρατηρήσεις –  Σχεδιαστική Ασκηση.στο εργαστήριο.

–(παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού).

Σχεδιαστική Άσκηση στο εργαστήριο.

ΛΙΣΤΑ ΥΛΙΚΩΝ για τις ανάγκες του μαθήματος

Sketchbook – (Μπλοκ σχεδίασης με χονδρό εξώφυλλο σε διαστάσεις21Χ 29 cm –  ή μεγαλύτερο.)

Μολύβια ΗΒ – 2Β, Γόμμα , Κοπίδι


Μαθημα 3ο (14-10-2024)

Διάλεξη Οπτική αντίληψη – Μαθήματα σχεδίου απο τον ζωγράφο Δ.Κοκκινίδη – Δ. Καλαμάρας γλύπτης   – Do we see reality as it is? – σχέδια και σκίτσα Albrecht Dürer,van Gogh, P Klee,Wassily Kandinsky ….παρατηρήσεις

–(παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού).

Διόρθωση εργασιών 1ης Ατομικής Ασκησης

ΠΑΡΑΚΑΛΩ 

ΔΕΙΤΕ ΤΟ “ΠΑΡΆΔΕΙΓΜΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΜΑΣ “

…πριν ανεβάσετε τις εργασίες σας στο FB για διόρθωση.

Σχεδιαστική Άσκηση στο εργαστήριο…συνέχεια

ΛΙΣΤΑ ΥΛΙΚΩΝ για τις ανάγκες του μαθήματος

Sketchbook – (Μπλοκ σχεδίασης με χονδρό εξώφυλλο σε διαστάσεις21Χ 29 cm –  ή μεγαλύτερο.)

Μολύβια ΗΒ – 2Β, Γόμμα , Κοπίδι

H τελική κατάθεση των εργασιών της 1ης Ασκησης

για αξιολόγηση θα γίνει έως  21/10/2024

Τέλος 1ης Ασκησης


Μαθημα 4ο (21-10-2024)

2η Άσκηση Ατομική.Οι αόρατες πόλεις

(ελεύθερη σχεδιαστική άσκηση )

Διαβάστε προσεκτικά τις περιγραφες των πόλεων, απο το βιβλίο του Ιταλο Καλβίνο που σας στέλνω, και σχεδιάστε μία (1) απο τις πόλεις αυτές σε χαρτί.Σχεδιάστε ελεύθερα.Πως εσείς “βλέπετε” τις πόλεις αυτές μέσα από το κείμενο.?

Ανεβάστε τα σχέδιά σας εως 4/11/2024 στο fb του Μαθήματος.

Εργασία που δεν έχει αναρτηθεί κανονικά δεν θα θεωρηθεί ότι παραδόθηκε.


Μαθημα 5ο (28-10-2024)

ΑΡΓΙΑ


Μαθημα 6ο (4-11-2024)

Διάλεξη Οπτική αντίληψη – Γραμμή

Ο ItaloCalvino, “Τι είναιόμως σήμερα η πόλη για μας; Σκέφτομαι ότι έγραψα κάτισαν τελευταίο ποίημααγάπης για τις πόλεις, …o Marco Polo,ο Κουµπλάϊ Χάνκαι η αρχιτεκτονική ωςφαντασία — Μαθήματα σχεδίου απο τον ζωγράφο Δ.Κοκκινίδη  –  Παρουσίαση:ο Γλύπτης Δημήτρης Καλαμάρας .

παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού.

Διορθώσεις και παρατηρήσεις εργασιών 2ης Ατομικής Ασκησης.

Ασκηση στο εργαστήριο

ΛΙΣΤΑ ΥΛΙΚΩΝ για τις ανάγκες του μαθήματος

Sketchbook – (Μπλοκ σχεδίασης με χονδρό εξώφυλλο σε διαστάσεις21Χ 29 cm –  ή μεγαλύτερο.)

Μολύβια ΗΒ – 2Β, Γόμμα , Κοπίδι

Ολοκλήρωση εργασιών 2ης Ασκησης. 

Τέλος 2ης Ασκησης


Μαθημα 7ο (11-11-2024)

Διάλεξη – παρουσίαση: Sketching the Future: Zaha Hadid – Α. CARO –  ΗΔιαθήκη του Ροντέν  -Δ. Καλαμάρας – Γνωριμία με το έργο του Βρετανού γλύπτη Henry Moore – Σύνθεση με δύο μορφές – Μορφές και ερμηνείες. – Reclining Figures παραλαγές – το παιχνίδι της μορφοπλασίας – μορφές και περιγράμματα.

παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού.

3η Ατομική Άσκηση «Μητέρα με παιδί».

Περιγραφή  3ης Άσκησης


ΛΙΣΤΑ ΥΛΙΚΩΝ για τις ανάγκες του μαθήματος

Sketchbook – (Μπλοκ σχεδίασης με χονδρό εξώφυλλο σε διαστάσεις21Χ 29 cm –  ή μεγαλύτερο.)


Μαθημα 8ο (18-11-2024)

παρουσίαση: πως η Τέχνη έπλασε τον κόσμο  – «motherhood”- H. Moore – Μορφές και ερμηνείες. – το παιχνίδι της μορφοπλασίας – μορφές και περιγράμματα – η γεννηση ενός γλυπτού – ο γλυπτης Γ. Παππάς.

παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού.

Συνέχεια 3ης Ατομικής Άσκησης «Μητέρα με παιδί».

Διορθώσεις και παρατηρήσεις εργασιών

ΛΙΣΤΑ ΥΛΙΚΩΝ για τις ανάγκες του μαθήματος

Sketchbook – (Μπλοκ σχεδίασης με χονδρό εξώφυλλο σε διαστάσεις21Χ 29 cm –  ή μεγαλύτερο.)


Μαθημα 9ο (2-12-2024)

Παρουσίαση: o γλύπτης Γ. Παππας  – Παραδείγματα εργασιώνΜΑΑΝΖ 2015 – Μορφές και ερμηνείες. – το παιχνίδι της μορφοπλασίας – μορφές και περιγράμματα.

παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού.

Τελος 3ης Ατομικής Άσκησης «Μητέρα με παιδί».

Διορθώσεις και παρατηρήσεις εργασιών.


Μαθημα 10ο (9-12-2024)

Παρουσίαση 4ης Ασκησης Ομαδικής έως 3 άτομα – οργάνωση ομάδων εργηασίας- παρουσίαση 1ης πινακίδας εργασίας – Διορθώσεις και παρατηρήσεις εργασιών 1ης πινακίδας.

παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού.


Μαθημα 11ο (16-12-2024)



ΤΕΛΟΣ ΕΞΑΜΗΝΟΥ

Εξεταστική περίοδος 

Δευτέρα 3/2/2025

Παράδοση εργασιών εξεταστικής 2025

3 έως και 5/2/2025

στο email του διδάσκοντος

takiskozokos@gmail.com






ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ Ι

2024-25

Γενικό Θέμα:

Χώρος και μορφή


Σημειώσεις Μαθημάτων 2024-25

1ες Σημειώσεις 2024-25

2ες Σημειώσεις 2024-25

3ες Σημειώσεις 2024-25

4ες Σημειώσεις 2024-25

5ες Σημειώσεις 2024-25

Σημειώσεις Εξεταστικής 2025






Σημειώσεις Μαθημάτων 2023-24

1ες Σημειώσεις 2023-24

2ες Σημειώσεις 2023-24

3ες Σημειώσεις 2023-24

4ες Σημειώσεις 2023-24

5ες Σημειώσεις 2023-24

Σημειώσεις Εξεταστικής Ιανουαρίου 2024


Σημειώσεις Μαθημάτων 2022-23

1ες Σημειώσεις Μαθήματος

2ες Σημειώσεις Μαθήματος

3ες Σημειώσεις – Αόρατες Πόλεις

4ες Σημειώσεις Μαθήματος

5ες Σημειώσεις Μαθήματος

6ες Σημειώσεις Μαθήματος

7ες Σημειώσεις Εξεταστικής 2023


Σημειώσεις Μαθημάτων 2021-22

Σημειώσεις Μαθήματος 1

Σημειώσεις Μαθήματος 2

Σημειώσεις Μαθήματος 3

Σημειώσεις Μαθήματος 4

Σημειώσεις Εξεταστικής 2022


Σημειώσεις Μαθημάτων 2020-21

Σημειώσεις Μαθήματος 1

Σημειώσεις Μαθήματος 2

Σημειώσεις Μαθήματος 3

Σημειώσεις Μαθήματος 4

Σημειώσεις Μαθήματος 5

Σημειώσεις Μαθήματος 6

Σημειώσεις Μαθήματος 7


Σημειώσεις Μαθημάτων 2019-20

Σημειώσεις Μαθήματος 1. Το Σκίτσο και η Γραμμή

Σημειώσεις Μαθηματος 2. Το σκίτσο

Σημειώσεις Μαθηματος 3. η Τέχνη της Γλυπτικής. η Μορφή

Σημειώσεις Μαθήματος 4. η Τέχνη της Γλυπτικής 2. Η.Μoore

Σημειώσεις Μαθήματος 5. 1η Ομαδική Ασκηση

Εξεταστική Ιανουαρίου 2020 – Εργασίες εξαμήνου


Σημειώσεις Μαθημάτων 2018-19

Σημειώσεις Μαθήματος 1. Αντίληψη και πραγματικότητα

Σημειώσεις Μαθήματος 2. το Σκίτσο

Σημειώσεις Μαθήματος 3. η Τέχνη της Γλυπτικής

Σημειώσεις 1ης Ατομικής Εργασίας


Σημειώσεις Μαθημάτων 2017-18

Σημειώσεις  Μαθήματος 1. Αντίληψη και πραγματικότητα

Σημειώσεις Μαθήματος 2. η Γραμμή.

Σημειώσεις Μαθήματος 3. το Σκίτσο

Σημειώσεις Μαθήματος 4. η Τέχνη της Γλυπτικής.

Σημειώσεις Μαθήματος 5. η Τέχνη της Γλυπτικής 2



ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ - ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ
  • W.Kandinsky, Για το πνευματικό στην τέχνη, Εκδ. Νεφέλη Αθήνα, 1981

  • Σημείο, γραμμή, επίπεδο, W.Kandinsky εκδ. Δωδώνη Αθήνα, 1996

  • Tέχνη και οπτική αντίληψη, η ψυχολογία της δημιουργικής όρασηςArnheim Rudolf, Εκδόσεις: University Studio Press  Θεσσαλονίκη 2003.
  • Η δυναμική της αρχιτεκτονικής μορφής. Arnheim Rudolf, Εκδόσεις, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2003
  • Ιστορία της ομορφιάς.  Επιμέλεια Ουμπέρτο Έκο. Εκδόσεις Καστανιώτη,Αθήνα 2004

  • η αμφιβολία του Σεζάν, το μάτι και το πνεύμα. Μωρίς Μρλώ-Ποντύ. Εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα 1991

  • Το δέντρο της γνώσης. Οι βιολογικές ρίζες της ανθρώπινης νόησης. Humberto Maturana and Francisco Varela. Εκδ. Κάτοπτρο 1992

  • Οι παράλληλοι εαυτοί μας. Λογική σκέψη και διαίσθηση. Συνείδηση χωρίς ομιλία. Ενοποίηση μέσω του ομιλούντος εαυτού. Ελένη Σαββάκη. Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 1997.

  • Το χρονικό της τέχνης. Ε. Η. Gombrich. Μορφωτικό Ίδρυμα εθνικής Τραπέζης. Αθήνα 1998, ανατύπωση 2004

  • Έννοιες του χώρου. Jammer Max, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης Ηράκλειο 2001

  • H ποιητική του χώρου. Barchelard Gaston, Εκδόσεις Χατζηνικολή, 1982

  • Το Νόημα του Χώρου Pellegrino Pierre. Εκδόσεις: Τυπωθήτω-Δάρδανος, Αθήνα 2006

  • Ποιητικάκατοικεί ο άνθρωπος, M. Heidigger  εκδ. ΠλέθρονΑθήνα, 2008

  • Η τέχνη και ο χώρος, Heidegger εκδ. Ίνδικτος Αθήνα, 2009

  • Γκόμπριχ, Ερνστ, Το χρονικό της Τέχνης, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 1998

  • ΑλέξανδροςΤομπάζης, Γράμμα σε ένα νέο αρχιτέκτονα, Libro, Αθήνα, 2007

  • Η ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΣΤΗ ΣΧΟΛΗ ΜΠΑΟΥΧΑΟΥΖ (ΔΙΤΟΜΟ), ΚΛΕΕ ΠΑΟΥΛ ,Άννα Μοσχονά (Translator) Εκδότης: ΜΕΛΙΣΣΑ
  • Wick, Rainer K. (c2000). Γιοχάννες Ίττεν : Η εικαστική παιδαγωγική ως ολιστική παιδαγωγική. Αθήνα: Ένωση Καθηγητών Καλλιτεχνικών Μαθημάτων.
  • Francis Bacon, David Sylvester, Η ωμότητα των πραγμάτων, Άγρα, 2009
  • Ανρύ Ματίς, Περί Τέχνης, Κείμενα Εικαστικών Καλλιτεχνών,1990
  • Μάριο Ντε Μικελι, τα γραφτά του Πικάσο, Οδυσσέας
  • Abanindra Nath Tagore, Σαντάγκα ή οι έξη κανόνες της ζωγραφικής, Ακρίτας
  • Ζωρζ Σαπμπονε, Διάλογοι με μοντέρνους Ζωγράφους, Δελφίνι 1992
  • Γιάννης Παππάς, Κείμενα για την Τέχνη, Νεφέλη.
  • Johannes Itten, Design and form
  • Βακαλό Γεώργιος, Οπτική Σύνταξη, Νεφέλη, 1988
  • Ελένη Βακαλό. Η Έννοια των Μορφών. Αθήνα, 1975 , Εκδότης: Καλλιτεχνικό Πνευματικό Κέντρο

Η γραμμή


 Μία γραμμή είναι η τελεία που βγήκε περίπατο

Paul Klee  (1879-1940)

ΣΧΕΔΙΟ ΚΑΙ ΣΚΙΤΣΟ

‘‘Θέλω να βλέπω πράγματα, αυτό είναι που πραγματικά εμπιστεύομαι. Θέλω να βλέπω και γι’ αυτό σχεδιάζω. Μπορώ να δω μια εικόνα μόνο εφόσον την σχεδιάσω’’ 

Carlo Scarpa 

....και ζωγραφίζω τα αστέρια.

«Όταν έχω μια τρομερή ανάγκη για μια -θα πω τη λέξη– θρησκεία, τότε πηγαίνω έξω στη φύση και ζωγραφίζω τα αστέρια».

Βίνσεντ βαν Γκογκ

η μορφή.

«Η φύση μας αφήνει υπονοούμενα για τη βαθύτητα και τα θαμμένα μυστικά της. Και η γλώσσα –ας την πούμε “το κλειδί”– που η φύση μοιράζεται με το ανθρώπινο είδος είναι η μορφή».

Νόρμαν Μέιλερ