Close
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ ΙII - Β΄ ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΟ ΕΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ - 3ο Ακαδημαϊκό Εξάμηνο

Το βασικό αντικείμενο που τίθεται προς διερεύνηση και προβληματισμό σ’ αυτό το εξάμηνο είναι η σχέση ανάμεσα στο αντιληπτικό και το εννοιολογικό περιεχόμενο της αισθητικής μορφής, έτσι όπως αυτή συλλαμβάνεται μέσα σ’ ένα συγκεκριμένο πλαίσιο ή εμφανίζεται κατά την μορφοποιητική και αναπαραστατική διαδικασία.

Μέσω ατομικών ή ομαδικών εργασιών, διαλέξεων και παρουσιάσεων, ενθαρρύνονται οι σπουδαστές-τριες να αναπτύξουν μεθόδους για την βιωματική διερεύνηση αυτών των σχέσεων. 

Παράλληλα δίνεται έμφαση στην κατανόηση των δυνατοτήτων που συνεπάγεται η χρήση  των διαφόρων εικαστικών, οπτικοακουστικών και αφηγηματικών μέσων και τεχνικών και του συνδυασμού τους, για τον προσδιορισμό, αξιολόγηση και παρουσίαση των ορατών και αόρατων παραμέτρων που ορίζουν την “φυσιογνωμία” και την “ταυτότητα” συγκεκριμένων τόπων και χωρικών καταστάσεων.

Τελικός στόχος η δημιουργία αντιπροσωπευτικών εικονογραφικών οπτικοακουστικών ή πλαστικών μορφών, που ανασυνθέτοντας επιλεκτικά την πραγματικότητα και τις καταγραμμένες πληροφορίες που προέρχονται από την παρατήρησή της, θα αναδεικνύουν το ιδιαίτερο αισθητικό, και εννοιολογικό περιεχόμενο τους, όπως αυτό βιώνεται και εσωτερικεύεται σε ατομικό η συλλογικό επίπεδο.

Μαθήματα

ΥΛΗ - ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

ΥΛΗ – ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 2023-2024

Πρόγραμμα Μαθημάτων 2023-2024

Χαρτογραφόντας με τις Αισθήσεις

 Έναρξη 

Καλωσόρισμα στο μάθημα μας 

Σας έχουν σταλεί στο email σας 1ες Σημειώσεις Μαθήματος 2023-24

(Θα γίνουν αναπληρώσεις των μαθημάτων

που χάνονται λόγω των Δημοτικών εκλογών)


Μαθημα 1ο (23-10-2023)

Εισαγωγή στην Υλη και τις Ασκήσεις του ΙΙΙ Εξαμήνου

Ψυχογεωγραφικά παιχνίδια.

‘Είναι αυτό που βλέπουμε?

Παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού. 

Παρουσίαση Ασκήσεων


Μάθημα 2ο ( 30/11/23)

Περιπλάνηση στην πόλη.

Συνάντηση στο ‘Ρολόι” – Κεντρική Πλατεία Ξάνθης

ώρα 10:00 πμ

Βιωματική επαφή – γενικές εντυπώσεις και αυθόρμητες συναισθηματικές αντιδράσεις – καταγραφές.         

Επιστροφή στο Εργαστήριο – Συζήτηση

Υλικά μαθήματος 

Μπλοκ σχεδίασης με χονδρό εξώφυλλο σε διαστάσεις 21 Χ 29 cm – ή μεγαλύτερο. – Sketchbook  και υλικά σχεδίασης – Μέσο καταγραφήςεικόνων και εγγραφής ήχων (Φωτογραφική μηχανή – κινητό τηλ. )


Μάθημα 3ο ( 6/11/23)

Julian Treasure: Why architects need to use their ears – R.Murray Schafer: Listen – Η Έβελιν Γκλένι μας διδάσκει να ακούμε – Η αισθήτηριακή εμπειρία είναιαδιαίρετη, όλες οι πληρο­φορίες είναι αλληλένδετες μεταξύ τους.” -Συναισθηματική Τοπογραφία – … πως «βλέπει»  λοιπόν ο Αρχιτέκτονας? – “Περιπλάνηση”  Kedi ΟΙ ΓΑΤΕΣ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ – Η Εμπειρία των Αισθήσεων,

 Αρχιτεκτονική, Σώμα καιΑντίληψη .

Παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού. Συζήτηση

Στο μάθημα αυτό κάθε Ομάδα Εργασίας θα πρέπει να παρουσιάσει τον χώρο -τόπο επιλογής της για την Άσκηση του εξαμήνου.

Η παρουσίαση από κάθε Ομάδα θα είναι σύντομη και με τα έως τώρα στοιχεία που έχετε μαζέψει ( φωτογραφίες – σκίτσα – κείμενα – video – ήχους κλπ) καθώς και δυο λόγια ….γιατί επιλέξατε τον συγκεκριμένο χώρο προς μελέτη?.Συζήτηση – οργάνωση μελέτης. – συνέχεια Άσκησης


Μαθημα 4ο ( 13/11/23)

Ορισμός Ομάδων εργασίας – Περιγραφή 1ης πινακίδας παρουσίασης του χώρου επιλογής σας

παρουσίαση: Εξερευνώντας τις Ατμόσφαιρες – 1. Το χρώμα ως στοιχείο – Olafur Eliasson  The Weather Project – James Turrell  – Yajoi Kusama  – κλπ.

Παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού.

Συζήτηση – οργάνωση μελέτης. – συνέχεια Άσκησης


Μαθημα 5ο ( 20/11/23)

Περιγραφή 2ης πινακίδας Ανάλυσης του χώρου επιλογής σας

παρουσίαση: Εξερευνώντας τις Ατμόσφαιρες – 2. ο Ήχος ως στοιχείο – Φωτογραφίζοντας τον αόρατο ήχο. – Η εμπειρία μέσω των αισθήσεων –  Pallasma ‘The Eyes of the Skin’  –  Zumthor – A Sound Journey with Evelyn Glennie  – Dear Architects: Sound Matters.

Παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού.

Συζήτηση – οργάνωση μελέτης. – συνέχεια Άσκησης


Μαθημα 6ο ( 27/11/23)

– Ψυχογεωγραφία – Ψυχογεωγραφικές αποτυπώσεις σε χάρτη -πλάνητας – flaneur – περιπλάνηση – Η Αυτόματη γραφή του Α. Μπρετόν.

Ασκηση : καταγραφή γεγονότων και παρατηρήσεων με την μεθοδο τηςαυτόματης γραφής.

Παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού. Συζήτηση

Μαθημα 7ο ( 4/12/23)

Περιγραφή 3ης και 4ης πινακίδας Ανάλυσης του χώρου επιλογής σας

Διάλεξη: Είναι αυτό που βλέπουμε?,Αισθήσεις, Φωτογραφίζοντας τοναόρατο ήχο, τα μάτια που μετατρέπουν τα πράγματα σε όντα, Heidegger ταπαπούτσια του Van Gogh, πως κοιτάμε ένα έργο τέχνης?, η Μέθοδος Panofsky,ανάλυση του έργου ” οι πρεσβευτές” του Χανς Χόλμπαϊν, οιΚαταστασιακοί 1957 – 1972, – τα μάτια του Πλανητα – η σημασία της παρατήρησης.

Διόρθωση εργασιών – παρατηρήσεις.

Μαθημα 8ο ( 11/12/23)

Διάλεξη: Αρχιτεκτονική και Ουτοπία – New Babylon – Αρχιτεκτονικήκαι Σουρεαλισμός – Ιδέες και Καταστάσεις του χώρου – η δύναμη της αυτόματηςγραφής – ο Ανθρωπος ως υποκείμενο στην Αρχιτεκτονική σχεδίαση.

Διόρθωση εργασιών – παρατηρήσεις.


Μαθημα 9ο ( 18/12/23)

Διόρθωση εργασιών – παρατηρήσεις.


ΤΕΛΟΣ ΕΞΑΜΗΝΟΥ

Εξεταστική περίοδος 


 Παράδοση εργασιών 

 Εξεταστικής Ιανουαρίου 2024


5/2 έως και 7/2/2024

στο email του διδάσκοντος

takiskozokos@gmail.com

 

 Σας εύχομαι καλή επιτυχία 































ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ


ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ ΙΙI

2023-2024

Γενικό Θέμα:

Είναι αυτό που βλέπουμε?

Το αντιληπτικό και το εννοιολογικό περιεχόμενο 

της αισθητικής μορφής.


Σημειώσεις Μαθημάτων 2023-24


1ες Σημειώσεις Μαθήματος 2023 – 24

2ες Σημειώσεις 2023-24

3ες Σημειώσεις 2023-24

4ες Σημειώσεις Ασκησης 2023-24

5ες Σημειώσεις 2023-24

6ες Σημειώσεις 2023-24

Σημειώσεις Εξεταστικής Ιανουαρίου 2024








Σημειώσεις Μαθημάτων 2022-23


1ες Σημειώσεις Μαθήματος 2022-23

2ες Σημειώσεις Μαθημάτων 2022-23

3ες Σημειώσεις Μαθημάτων 2022-23

4ες Σημειώσεις Μαθημάτων 2022-23

5ες Σημειώσεις Μαθημάτων 2022-23

6ες Σημειώσεις Εξεταστικής 2023


Σημειώσεις Μαθημάτων 2021-22


1ες Σημειώσεις Μαθήματος 2021-22

2ες Σημειώσεις Μαθήματος 2021-22

3ες Σημειώσεις Μαθήματος 2021-22

4ες Σημειώσεις Μαθήματος 2021-22

5.Σημειώσεις Εξεταστικής Ιανουαρίου 2022


Σημειώσεις Μαθημάτων 2020-21


1ες Σημειώσεις 3ου εξαμ. 2020-21

2ες Σημειώσεις 3ου εξαμ. 2020-21

3ες Σημειώσεις 3ου εξαμ. 2020-21


Σημειώσεις Μαθημάτων 2019-20


1ες Σημειώσεις 3ου εξαμ. 2019-20

2ες Σημειώσεις 3ου εξαμ. 2019-20

3ες Σημειώσεις 3ου εξαμ. 2019-20

Εξεταστική Ιανουαρίου 2020 – Εργασίες εξαμ.



Σημειώσεις Μαθημάτων 2018-19

1ες. Σημειώσεις 3ου εξαμ. 2018-19

2ες Σημειώσεις 3ου εξαμ.2018-19


Σημειώσεις Μαθημάτων 2017-18

1.-Σημειώσεις-3ου-εξαμ.-2017-18.pdf

2-Σημειώσεις – 3ου εξαμ – 2017-18.pdf


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ - ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ


  • Oπτική σκέψη. Arnheim Rudolf, Εκδόσεις, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2007 Πανεπστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2002

  • Τέχνη και εντροπία. Arnheim Rudolf, Εκδόσεις, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2003

  • Εσωτερική Όραση. Μια εξερεύνηση της τέχνης και του εγκεφάλου. Semir Zeki

  • Το μυστήριο του νου. Πως ο εγκέφαλος εγείρει τη συνείδηση. Γιώργος Ζαρκαδάκης. Εκδόσεις Ελληνικά γράμματα, Αθήνα 2001

  • Προοίμιο στη φαινομενολογία της αντίληψης, Β. Maurice, Μετάφραση:  Καλλίας,Μυλωνά-Εκδότης: Έρασμος

  • Παπαγιώργης Κ.: Η Οντολογία του Martin Heidegger,Νεφέλη, Αθήνα 1983

  • Panofsky Erwin, ΜΕΛΕΤΕΣ ΕΙΚΟΝΟΛΟΓΙΑΣ – ΟΥΜΑΝΙΣΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ  μεταφρ. Παππάς Ανδρέας, Αθήνα, Εκδόσεις Νεφέλη, 1991.

  • Ιαννης Ξενάκης, ΚΕΙΜΕΝΑ ΠΕΡΙ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ, Εκδόσεις Ψυχογιός,2001

  • ΠΛΑΤΩΝ : ΦΙΛΗΒΟΣ- ΚΡΙΤΩΝ, ο διάλογος του Σωκράτη με τον Πρώταρχο, εκδότης Ε&Μ. Ζαχαρόπουλος, Αθήνα, 2002

  • Μπενεντέτο Κρότσε, Κείμενα Αισθητικής, ιστοριογραφίας, δοκιμίων, Εκδότης: Δωδώνη. Μετάφραση:  Κώστας Λασηθιωτάκης 1976 

  • Δεμίρη Κωνσταντίνα,Αγγέλου Άγγελος,Τσιράκη Σοφία,Μπίρης Αναστάσιος,Αθανασόπουλος Ιωάννης, Αρχιτεκτονικές και μουσικές συμπορεύσεις. Η αντίστιξη ως εργαλείο μουσικής και αρχιτεκτονικής σύνθεσης, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΤΑΚΗ

  • Levi-Strauss, Claude. Μύθος και Νόημα. (μτφρ. Βαγγέλης Αθανασόπουλος). Αθήνα: Εκδόσεις Καρδαμίτσα, 1986.

  • Richard Mankiewicz, Η ιστορία των μαθηματικών, μτφρ. Λεωνίδας Καρατζάς, εκδ. Αλεξάνδρεια, Αθήνα, 2002

  • ΝίκοςΤσινίκας, Αρχιτεκτονική και μουσική, University Studio Press, 2009
  • Σταυρίδης Σ., Η συμβολική σχέση με το χώρο, Αθήνα, Κάλβος, 1990.

  • Αντωνακάκης Δημήτρης[1998], Η διάσταση του χώρου στον κινηματογράφο, πόλη και κινηματογράφος, Χανιά: Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου

  • Bachelard Gaston [1982], Η ποιητική του χώρου, Αθήνα: Εκδόσεις Χατζηνικολή

  • Καστοριάδης, Κορνήλιος. Χώροι του ανθρώπου. Αθήνα: ύψιλον/βιβλία, 1995

  • Ταρκόφσκι Αντρέι[1987], Σμιλεύοντας το Χρόνο, Αθήνα: Εκδόσεις Νεφέλη

  • Χατζηγώγος Γιάννης[2004], Το σινεμά του Αρχιτέκτονα, University Studio Press

  • BALZAC HONORE. DE, ΤΟ ΑΓΝΩΣΤΟ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ , Μετάφραση Δ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Εκδότης ΑΓΡΑ 2004

  • «Για το πνευματικό στην τέχνη», Wassily Kandinsky, Εκδόσεις Νεφέλη – Βιβλιοθήκη τέχνης

  • «Αρχιτεκτονικό & Μουσικό», Νίκος Τσινίκας, University Studio Press

  • Lyotard, Jean-Francois. Η Μεταμοντέρνα Κατάσταση. (μτφρ. Κωστής Παπαγιώργης). Αθήνα: Εκδόσεις «Γνώση», 1988

  • Μπενβενίστ, Μπαρτ, Ντεριντά, Πιρς, Φουκώ. Κείμενα σημειολογίας.(μτφρ. Κωστής Παπαγιώργης). Αθήνα: Νεφέλη, 1981

  • Σάββας Κονταράτος. Η Εμπειρία του Αρχιτεκτονημένου Χώρου και το Σωματικό Σχήμα. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη. 1983.

  • Ρολάν Μπαρτ Εικόνα-μουσική-κείμενο, εκδ. «Πλέθρον», Αθήνα 1997

“The Eyes of the skin, Architecture and the Senses”.

Η δεσπόζουσα θέση της όρασης έναντι των υπολοίπων αισθήσεων, τείνει να μας πιέζει σε μια απομόνωση αλλά και έντονη εξωστρέφεια ”.

Pallasmaa Juhani.

Claude Debussy

«Θα  ήταν πραγματικά  παράξενο αν το χρώμα δεν θα μπορούσε να υπαινίσσεται τον ήχο,αν τα χρώματα δεν θα μπορούσαν να δίνουν την ιδέα της μελωδίας, και αν ο  ήχος και το χρώμα δεν θα αρκούσαν να εκφράσουν ιδέες».                                                                           

Philosophy title

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse vitae massa velit, eu laoreet massa.

Ιάννης Ξενάκης

«….. χωρίς φιλοσοφία, χωρίς μαθηματικά, χωρίς ιστορία, η μουσική δεν μπορεί να υπάρξει, δεν έχει νόημα. Τα μαθηματικά, άλλωστε, χωρίς μουσική, χωρίς φιλοσοφία, δεν μπορούν να υπάρξουν. Δεν μπορούν να υπάρξουν χωρίς τις εικαστικές τέχνες, χωρίς την τέχνη γενικά. Ίσως αυτή είναι η σπουδαιότερη συνεισφορά μου ή τουλάχιστον ο χώρος στον οποίο δούλεψα τόσα χρόνια ….»