3ο τμήμα Υπευθ. Καθηγητής Παναγιώτης Κοζόκος γλύπτης
Το μάθημα εισάγει τους σπουδαστές στην θεωρητική και κυρίως πρακτική, μέσω εργαστηριακών ασκήσεων, διερεύνηση και αποσαφήνιση των βασικών εννοιών του χώρου και της αισθητικής μορφής καθώς και της μεταξύ τους συνάφειας. Παράλληλα δίνει έμφαση στην εξοικείωση των φοιτητών με την χρήση αναπαραστατικών μέσων και τεχνικών ως εργαλείων σκέψης και έκφρασης ιδεών και προθέσεων καθώς και για την κριτική ανάλυση, αξιολόγηση και παρουσίαση των εμφανών και αθέατων ιδιοτήτων, πραγμάτων τόπων και χωρικών καταστάσεων.
Οι εργασίες που εκπονούνται αφορούν στην οπτική τεκμηρίωση και παρουσίαση αντικειμένων, και χώρων με διάφορα απεικονιστικά και αφηγηματικά μέσα (σχέδια, φωτογραφίες, video, animations, γραπτό κείμενο)
Το μάθημα είναι κατά βάση εργαστηριακό και υποστηρίζεται θεωρητικά από διαλέξεις παρουσιάσεις και την ανάλογη βιβλιογραφία. Η διδακτική μέθοδος ενθαρρύνει τον πειραματισμό, την κριτική αντίληψη και σκέψη και την ελεύθερη έκφραση απόψεων από όλους, με στόχο την ανάδειξη και ανάπτυξη προσωπικών δημιουργικών πρωτοβουλιών, ευαισθησιών και δεξιοτήτων μέσα σ’ ένα κλίμα συνεργασίας και διαλόγου.
Πρόγραμμα Μαθημάτων 2023-2024
Χώρος και μορφή
Έναρξη
Καλωσόρισμα στο μάθημα μας
(Θα γίνουν αναπληρώσεις των μαθημάτων
που χάνονται λόγω των Δημοτικών εκλογών)
Μαθημα 1ο (23-10-2023)
«Ἡ ζωγραφικὴ δὲν εἶναι ἁπλὴ διασκέδαση ἢ στολίδι. Ὅπως δὲν ὑπάρχει τίποτε πιὸ ἐπικίνδυνο ἀπὸ τὰ ὅπλα στὰ χέρια τοῦ στρατηγοῦ καὶ ἀπὸ τὴ δικαιοσύνη στὰ χέρια τοῦ δικαστῆ, ἔτσι δὲν ὑπάρχει καὶ τίποτε πιὸ ἐπικίνδυνο ἀπὸ ἕνα πινέλο στὰ χέρια τοῦ ζωγράφου». Picasso
Γενικές πληροφορίες – Περιγραφή τουμαθήματος και των εργασιών – Λίστα Υλικών για τις εργασίες σας – Ξενάγησηστο Blog του μαθήματος – Το fb και η ανάρτηση των εργασιών μας – Σημειώσεις καιΠαραδείγματα εργασιών – Videos εργαστηρίου εικαστικών, αρχειακό υλικό – ΤοSketchbook μας – Συζήτηση –Εργασίες για την επόμενη εβδομάδα. και ένα ερώτημα
– Πως η Γραμμή που είναι μια ιδέα, κατάφερε να γίνει το βασικό εκφραστικό μας μέσον?
Μια γραμμή είναι η τελεία που βγήκε περίπατο.(P.Klee)
–(παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού).
Υλικά μαθήματος – Sketchbook Μπλοκ σχεδίασης με χονδρό εξώφυλλο σεδιαστάσεις 21 Χ 29 cm – ήμεγαλύτερο.– Μολύβια ή στυλό – Μέσο καταγραφής εικόνων και εγγραφής ήχων(Φωτογραφική μηχανή – κινητό τηλ. ) Πλήρη Λίστα Υλικών για τις ανάγκες τουμαθήματος θα βρείτε στην ενότητα ΑΣΚΗΣΕΙΣ του blog.
Μαθημα 2ο (30-10-2023)
Οπτική αντίληψη – Γραμμή και σκίτσο – Guernica Η ιστορία ενός πίνακα – Μαθήματα σχεδίου απο τον ζωγράφο Δ.Κοκκινίδη – Δ. Καλαμάρας γλύπτης – Do we see reality as it is? – Σχεδιαστική Ασκηση.
–(παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού).
Σχεδιαστική Άσκηση στο εργαστήριο.
ΛΙΣΤΑ ΥΛΙΚΩΝ για τις ανάγκες του μαθήματος
Sketchbook – (Μπλοκ σχεδίασης με χονδρό εξώφυλλο σε διαστάσεις21 Χ 29 cm – ή μεγαλύτερο.)
Μολύβια ΗΒ – 2Β
Γόμμα
Κοπίδι
Μαθημα 3ο ( 6/11/23)
Οπτική αντίληψη – Η Γραμμή.
παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού.
Σχεδιαστική Άσκηση στο εργαστήριο.
2η Ατομική Άσκηση 2023-24 – ΑΟΡΑΤΕΣ ΠΟΛΕΙΣ
(περιγραφή σχεδιαστικής άσκησης)
ΛΙΣΤΑ ΥΛΙΚΩΝ για τις ανάγκες τουμαθήματος
Sketchbook – (Μπλοκ σχεδίασης με χονδρόεξώφυλλο σε διαστάσεις 21 Χ 29 cm – ή μεγαλύτερο.)
Μολύβια ΗΒ – 2Β
Γόμμα
Κοπίδι
Μαθημα 4ο ( 13/11/23)
Η Γραμμή.
Η γραμμή είναι Παλαιά Γλώσσα – σπηλαιο-γραφίες – Αυστραλία – Αίγυπτος – Αρχαίοι ναοί – Δωρικός και Ιονικός – Αναγέννηση – Μοντέρνο. Η γραμμή ως μέσω «ανάγνωσης» του κόσμου γύρω μας ως μέσον έκφρασης – το σχέδιο σκίτσο. -ο γλύπτης Δημ. Καλαμάρας.
παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού.
Διόρθωση εργασιών – παρατηρήσεις – Συζήτηση
Μαθημα 5ο ( 20/11/23)
Γνωριμία με το έργο του Βρετανού γλύπτη Antony Caro – Ένα μικρό αφιέρωμα στο γλύπτη ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΠΠΑ. – Γνωριμία με το έργο του Βρετανού γλύπτη Henry Moore – Σύνθεση με δύο μορφές – Μορφές και ερμηνείες. – Reclining Figures παραλαγές – το παιχνίδι της μορφοπλασίας – μορφές και περιγράμματα – Erwin Panofsky, Μελέτες Εικονολογίας, η Μέθοδος Panofsky
–(παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού).
Σχεδιαστική Άσκηση στο εργαστήριο.
3η Ατομική Άσκηση 2023-24
Θέμα – “Μητέρα με παιδί”
(περιγραφή σχεδιαστικής άσκησης)
ΛΙΣΤΑ ΥΛΙΚΩΝ για τις ανάγκες τουμαθήματος
Μαθημα 6ο ( 27/11/23)
Henry Moore Reclining Figures – παραλαγές του έργου – το παιχνίδι της μορφοπλασίας – μορφές και περιγράμματα – Erwin Panofsky, Μελέτες Εικονολογίας, η Μέθοδος Panofsky –
–(παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού).
Σχεδιαστική Άσκηση στο εργαστήριο.
4η Ομαδική Άσκηση 2023-24
Θέμα – “Reclining Figures”
(περιγραφή σχεδιαστικής άσκησης)
ΛΙΣΤΑ ΥΛΙΚΩΝ για τις ανάγκες του μαθήματος
Μαθημα 7ο ( 4/12/23)
Henry Moore Reclining Figures – Συνέχεια Ομαδικής Ασκησης
Διορθώσεις Εργασιών – παρατηρήσεις
Μαθημα 8ο ( 11/12/23)
Henry Moore Reclining Figures – Συνέχεια Ομαδικής Ασκησης – ‘η γέννηση ενός γλυπτού” Γιάννης Παρμακέλης – ο γλύπτης Γιάννης Παππάς .
Διορθώσεις Εργασιών – παρατηρήσεις
–(παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού).
Μαθημα 9ο ( 18/12/23)
Διόρθωση εργασιών – παρατηρήσεις.
ΤΕΛΟΣ ΕΞΑΜΗΝΟΥ
Εξεταστική περίοδος
Παράδοση εργασιών
Εξεταστικής Ιανουαρίου 2024
5/2 έως και 7/2/2024
στο email του διδάσκοντος
Σας εύχομαι καλή επιτυχία
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ Ι
2023-24
Γενικό Θέμα:
Χώρος και μορφή
Σημειώσεις Μαθημάτων 2023-24
Σημειώσεις Εξεταστικής Ιανουαρίου 2024
Σημειώσεις Μαθημάτων 2022-23
3ες Σημειώσεις – Αόρατες Πόλεις
7ες Σημειώσεις Εξεταστικής 2023
Σημειώσεις Μαθημάτων 2021-22
Σημειώσεις Μαθημάτων 2020-21
Σημειώσεις Μαθημάτων 2019-20
Σημειώσεις Μαθήματος 1. Το Σκίτσο και η Γραμμή
Σημειώσεις Μαθηματος 2. Το σκίτσο
Σημειώσεις Μαθηματος 3. η Τέχνη της Γλυπτικής. η Μορφή
Σημειώσεις Μαθήματος 4. η Τέχνη της Γλυπτικής 2. Η.Μoore
Σημειώσεις Μαθήματος 5. 1η Ομαδική Ασκηση
Εξεταστική Ιανουαρίου 2020 – Εργασίες εξαμήνου
Σημειώσεις Μαθημάτων 2018-19
Σημειώσεις Μαθήματος 1. Αντίληψη και πραγματικότητα
Σημειώσεις Μαθήματος 2. το Σκίτσο
Σημειώσεις Μαθήματος 3. η Τέχνη της Γλυπτικής
Σημειώσεις 1ης Ατομικής Εργασίας
Σημειώσεις Μαθημάτων 2017-18
Σημειώσεις Μαθήματος 1. Αντίληψη και πραγματικότητα
Σημειώσεις Μαθήματος 2. η Γραμμή.
Σημειώσεις Μαθήματος 3. το Σκίτσο
Σημειώσεις Μαθήματος 4. η Τέχνη της Γλυπτικής.
Σημειώσεις Μαθήματος 5. η Τέχνη της Γλυπτικής 2
W.Kandinsky, Για το πνευματικό στην τέχνη, Εκδ. Νεφέλη Αθήνα, 1981
Σημείο, γραμμή, επίπεδο, W.Kandinsky εκδ. Δωδώνη Αθήνα, 1996
Ιστορία της ομορφιάς. Επιμέλεια Ουμπέρτο Έκο. Εκδόσεις Καστανιώτη,Αθήνα 2004
η αμφιβολία του Σεζάν, το μάτι και το πνεύμα. Μωρίς Μρλώ-Ποντύ. Εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα 1991
Το δέντρο της γνώσης. Οι βιολογικές ρίζες της ανθρώπινης νόησης. Humberto Maturana and Francisco Varela. Εκδ. Κάτοπτρο 1992
Οι παράλληλοι εαυτοί μας. Λογική σκέψη και διαίσθηση. Συνείδηση χωρίς ομιλία. Ενοποίηση μέσω του ομιλούντος εαυτού. Ελένη Σαββάκη. Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 1997.
Το χρονικό της τέχνης. Ε. Η. Gombrich. Μορφωτικό Ίδρυμα εθνικής Τραπέζης. Αθήνα 1998, ανατύπωση 2004
Έννοιες του χώρου. Jammer Max, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης Ηράκλειο 2001
H ποιητική του χώρου. Barchelard Gaston, Εκδόσεις Χατζηνικολή, 1982
Το Νόημα του Χώρου Pellegrino Pierre. Εκδόσεις: Τυπωθήτω-Δάρδανος, Αθήνα 2006
Ποιητικάκατοικεί ο άνθρωπος, M. Heidigger εκδ. ΠλέθρονΑθήνα, 2008
Η τέχνη και ο χώρος, Heidegger εκδ. Ίνδικτος Αθήνα, 2009
Γκόμπριχ, Ερνστ, Το χρονικό της Τέχνης, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 1998
ΑλέξανδροςΤομπάζης, Γράμμα σε ένα νέο αρχιτέκτονα, Libro, Αθήνα, 2007
Ελένη Βακαλό. Η Έννοια των Μορφών. Αθήνα, 1975 , Εκδότης: Καλλιτεχνικό Πνευματικό Κέντρο
Μία γραμμή είναι η τελεία που βγήκε περίπατο
Paul Klee (1879-1940)
‘‘Θέλω να βλέπω πράγματα, αυτό είναι που πραγματικά εμπιστεύομαι. Θέλω να βλέπω και γι’ αυτό σχεδιάζω. Μπορώ να δω μια εικόνα μόνο εφόσον την σχεδιάσω’’
Carlo Scarpa
«Όταν έχω μια τρομερή ανάγκη για μια -θα πω τη λέξη– θρησκεία, τότε πηγαίνω έξω στη φύση και ζωγραφίζω τα αστέρια».
Βίνσεντ βαν Γκογκ
«Η φύση μας αφήνει υπονοούμενα για τη βαθύτητα και τα θαμμένα μυστικά της. Και η γλώσσα –ας την πούμε “το κλειδί”– που η φύση μοιράζεται με το ανθρώπινο είδος είναι η μορφή».
Νόρμαν Μέιλερ
Made by takis kozokos 2017 - Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού και ερευνητικού έργου του διδάσκοντα.- email: [email protected]