Close
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ Ι - Α΄ ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΟ ΕΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ - 1ο Ακαδημαϊκό Εξάμηνο

Το μάθημα εισάγει τους σπουδαστές στην  θεωρητική και κυρίως πρακτική, μέσω εργαστηριακών ασκήσεων, διερεύνηση και αποσαφήνιση των βασικών εννοιών του χώρου και της αισθητικής μορφής καθώς και της μεταξύ τους συνάφειας. Παράλληλα δίνει έμφαση στην εξοικείωση των φοιτητών με την χρήση αναπαραστατικών μέσων και τεχνικών ως εργαλείων σκέψης και έκφρασης ιδεών και προθέσεων καθώς και για την κριτική ανάλυση, αξιολόγηση και παρουσίαση των εμφανών και αθέατων ιδιοτήτων, πραγμάτων τόπων και χωρικών  καταστάσεων. 

Οι εργασίες που εκπονούνται αφορούν στην οπτική τεκμηρίωση και παρουσίαση αντικειμένων, και χώρων με διάφορα απεικονιστικά και αφηγηματικά μέσα (σχέδια, φωτογραφίες, video, animations, γραπτό κείμενο) 

Το μάθημα είναι κατά βάση εργαστηριακό και υποστηρίζεται θεωρητικά από διαλέξεις παρουσιάσεις και την ανάλογη βιβλιογραφία.  Η διδακτική μέθοδος ενθαρρύνει τον πειραματισμό, την κριτική αντίληψη και σκέψη και την ελεύθερη έκφραση απόψεων από όλους, με στόχο την ανάδειξη και ανάπτυξη προσωπικών δημιουργικών πρωτοβουλιών, ευαισθησιών και δεξιοτήτων μέσα σ’ ένα κλίμα συνεργασίας και διαλόγου.

Μαθήματα

ΥΛΗ - ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 2023 -2024

Πρόγραμμα Μαθημάτων 2023-2024

Χώρος και μορφή  

Έναρξη 

Καλωσόρισμα στο μάθημα μας 

(Θα γίνουν αναπληρώσεις των μαθημάτων

που χάνονται λόγω των Δημοτικών εκλογών)

Μαθημα 1ο (23-10-2023)

«Ἡ ζωγραφικὴ δὲν εἶναι ἁπλὴ διασκέδαση ἢ στολίδι. Ὅπως δὲν ὑπάρχει τίποτε πιὸ ἐπικίνδυνο ἀπὸ τὰ ὅπλα στὰ χέρια τοῦ στρατηγοῦ καὶ ἀπὸ τὴ δικαιοσύνη στὰ χέρια τοῦ δικαστῆ, ἔτσι δὲν ὑπάρχει καὶ τίποτε πιὸ ἐπικίνδυνο ἀπὸ ἕνα πινέλο στὰ χέρια τοῦ ζωγράφου». Picasso

Γενικές πληροφορίες – Περιγραφή τουμαθήματος  και των εργασιών – Λίστα Υλικών για τις εργασίες σας – Ξενάγησηστο Blog του μαθήματος – Το fb και η ανάρτηση των εργασιών μας – Σημειώσεις καιΠαραδείγματα εργασιών – Videos εργαστηρίου εικαστικών, αρχειακό υλικό – ΤοSketchbook μας – Συζήτηση –Εργασίες για την επόμενη εβδομάδα. και ένα ερώτημα

 – Πως η Γραμμή που είναι μια ιδέα, κατάφερε να γίνει το βασικό εκφραστικό μας μέσον? 

Μια γραμμή είναι η τελεία που βγήκε περίπατο.(P.Klee) 

–(παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού).

Υλικά μαθήματος   – Sketchbook Μπλοκ σχεδίασης με χονδρό εξώφυλλο σεδιαστάσεις 21 Χ 29 cm –  ήμεγαλύτερο.– Μολύβια ή στυλό – Μέσο καταγραφής εικόνων και εγγραφής ήχων(Φωτογραφική μηχανή – κινητό τηλ. ) Πλήρη Λίστα Υλικών για τις ανάγκες τουμαθήματος θα βρείτε στην ενότητα ΑΣΚΗΣΕΙΣ του blog.


Μαθημα 2ο (30-10-2023)

Οπτική αντίληψη –  Γραμμή και σκίτσο – Guernica Η ιστορία ενός πίνακα – Μαθήματα σχεδίου απο τον ζωγράφο Δ.Κοκκινίδη – Δ. Καλαμάρας γλύπτης   – Do we see reality as it is? –  Σχεδιαστική Ασκηση.

–(παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού).

Σχεδιαστική Άσκηση στο εργαστήριο.

ΛΙΣΤΑ ΥΛΙΚΩΝ για τις ανάγκες του μαθήματος

Sketchbook – (Μπλοκ σχεδίασης με χονδρό εξώφυλλο σε διαστάσεις21 Χ 29 cm –  ή μεγαλύτερο.)

Μολύβια ΗΒ – 2Β

Γόμμα 

Κοπίδι


Μαθημα 3ο ( 6/11/23)

Οπτική αντίληψη – Η Γραμμή.

παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού.

Σχεδιαστική Άσκηση στο εργαστήριο.

2η Ατομική Άσκηση  2023-24 – ΑΟΡΑΤΕΣ ΠΟΛΕΙΣ

(περιγραφή σχεδιαστικής άσκησης)

ΛΙΣΤΑ ΥΛΙΚΩΝ για τις ανάγκες τουμαθήματος

Sketchbook – (Μπλοκ σχεδίασης με χονδρόεξώφυλλο σε διαστάσεις 21 Χ 29 cm –  ή μεγαλύτερο.)

Μολύβια ΗΒ – 2Β

Γόμμα

Κοπίδι


Μαθημα 4ο ( 13/11/23)

 Η Γραμμή.

Η γραμμή είναι Παλαιά Γλώσσα – σπηλαιο-γραφίες – Αυστραλία – Αίγυπτος – Αρχαίοι ναοί – Δωρικός και Ιονικός – Αναγέννηση – Μοντέρνο. Η γραμμή ως μέσω «ανάγνωσης» του κόσμου γύρω μας ως μέσον έκφρασης – το σχέδιο σκίτσο. -ο γλύπτης Δημ. Καλαμάρας.

παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού.

Διόρθωση εργασιών – παρατηρήσεις – Συζήτηση


Μαθημα 5ο ( 20/11/23)

Γνωριμία με το έργο του Βρετανού γλύπτη Antony Caro – Ένα μικρό αφιέρωμα στο γλύπτη ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΠΠΑ. – Γνωριμία με το έργο του Βρετανού γλύπτη Henry Moore – Σύνθεση με δύο μορφές – Μορφές και ερμηνείες. – Reclining Figures παραλαγές – το παιχνίδι της μορφοπλασίας – μορφές και περιγράμματα – Erwin Panofsky, Μελέτες Εικονολογίας, η Μέθοδος Panofsky

–(παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού).

Σχεδιαστική Άσκηση στο εργαστήριο.

3η Ατομική Άσκηση  2023-24 

Θέμα – “Μητέρα με παιδί”

(περιγραφή σχεδιαστικής άσκησης)

ΛΙΣΤΑ ΥΛΙΚΩΝ για τις ανάγκες τουμαθήματος


Μαθημα 6ο ( 27/11/23)

 Henry Moore Reclining Figures –  παραλαγές του έργου – το παιχνίδι της μορφοπλασίας – μορφές και περιγράμματα – Erwin Panofsky, Μελέτες Εικονολογίας, η Μέθοδος Panofsky – 

–(παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού).

Σχεδιαστική Άσκηση στο εργαστήριο.

4η Ομαδική Άσκηση  2023-24 

Θέμα – “Reclining Figures”

(περιγραφή σχεδιαστικής άσκησης)

ΛΙΣΤΑ ΥΛΙΚΩΝ για τις ανάγκες του μαθήματος


Μαθημα 7ο ( 4/12/23)

 Henry Moore Reclining Figures – Συνέχεια Ομαδικής Ασκησης

Διορθώσεις Εργασιών – παρατηρήσεις


Μαθημα 8ο ( 11/12/23)

 Henry Moore Reclining Figures – Συνέχεια Ομαδικής Ασκησης – ‘η γέννηση ενός γλυπτού” Γιάννης Παρμακέλης – ο γλύπτης Γιάννης Παππάς . 

Διορθώσεις Εργασιών – παρατηρήσεις

–(παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού).


Μαθημα 9ο ( 18/12/23)

Διόρθωση εργασιών – παρατηρήσεις.


ΤΕΛΟΣ ΕΞΑΜΗΝΟΥ

Εξεταστική περίοδος 


 Παράδοση εργασιών 

 Εξεταστικής Ιανουαρίου 2024


5/2 έως και 7/2/2024

στο email του διδάσκοντος

takiskozokos@gmail.com

 

 Σας εύχομαι καλή επιτυχία 




ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ Ι

2023-24

Γενικό Θέμα:

Χώρος και μορφή


Σημειώσεις Μαθημάτων 2023-24


1ες Σημειώσεις 2023-24

2ες Σημειώσεις 2023-24

3ες Σημειώσεις 2023-24

4ες Σημειώσεις 2023-24

5ες Σημειώσεις 2023-24

Σημειώσεις Εξεταστικής Ιανουαρίου 2024








Σημειώσεις Μαθημάτων 2022-23

1ες Σημειώσεις Μαθήματος

2ες Σημειώσεις Μαθήματος

3ες Σημειώσεις – Αόρατες Πόλεις

4ες Σημειώσεις Μαθήματος

5ες Σημειώσεις Μαθήματος

6ες Σημειώσεις Μαθήματος

7ες Σημειώσεις Εξεταστικής 2023


Σημειώσεις Μαθημάτων 2021-22

Σημειώσεις Μαθήματος 1

Σημειώσεις Μαθήματος 2

Σημειώσεις Μαθήματος 3

Σημειώσεις Μαθήματος 4

Σημειώσεις Εξεταστικής 2022


Σημειώσεις Μαθημάτων 2020-21

Σημειώσεις Μαθήματος 1

Σημειώσεις Μαθήματος 2

Σημειώσεις Μαθήματος 3

Σημειώσεις Μαθήματος 4

Σημειώσεις Μαθήματος 5

Σημειώσεις Μαθήματος 6

Σημειώσεις Μαθήματος 7


Σημειώσεις Μαθημάτων 2019-20

Σημειώσεις Μαθήματος 1. Το Σκίτσο και η Γραμμή

Σημειώσεις Μαθηματος 2. Το σκίτσο

Σημειώσεις Μαθηματος 3. η Τέχνη της Γλυπτικής. η Μορφή

Σημειώσεις Μαθήματος 4. η Τέχνη της Γλυπτικής 2. Η.Μoore

Σημειώσεις Μαθήματος 5. 1η Ομαδική Ασκηση

Εξεταστική Ιανουαρίου 2020 – Εργασίες εξαμήνου


Σημειώσεις Μαθημάτων 2018-19

Σημειώσεις Μαθήματος 1. Αντίληψη και πραγματικότητα

Σημειώσεις Μαθήματος 2. το Σκίτσο

Σημειώσεις Μαθήματος 3. η Τέχνη της Γλυπτικής

Σημειώσεις 1ης Ατομικής Εργασίας


Σημειώσεις Μαθημάτων 2017-18

Σημειώσεις  Μαθήματος 1. Αντίληψη και πραγματικότητα

Σημειώσεις Μαθήματος 2. η Γραμμή.

Σημειώσεις Μαθήματος 3. το Σκίτσο

Σημειώσεις Μαθήματος 4. η Τέχνη της Γλυπτικής.

Σημειώσεις Μαθήματος 5. η Τέχνη της Γλυπτικής 2



ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ - ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ
  • W.Kandinsky, Για το πνευματικό στην τέχνη, Εκδ. Νεφέλη Αθήνα, 1981

  • Σημείο, γραμμή, επίπεδο, W.Kandinsky εκδ. Δωδώνη Αθήνα, 1996

  • Tέχνη και οπτική αντίληψη, η ψυχολογία της δημιουργικής όρασηςArnheim Rudolf, Εκδόσεις: University Studio Press  Θεσσαλονίκη 2003.
  • Η δυναμική της αρχιτεκτονικής μορφής. Arnheim Rudolf, Εκδόσεις, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2003
  • Ιστορία της ομορφιάς.  Επιμέλεια Ουμπέρτο Έκο. Εκδόσεις Καστανιώτη,Αθήνα 2004

  • η αμφιβολία του Σεζάν, το μάτι και το πνεύμα. Μωρίς Μρλώ-Ποντύ. Εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα 1991

  • Το δέντρο της γνώσης. Οι βιολογικές ρίζες της ανθρώπινης νόησης. Humberto Maturana and Francisco Varela. Εκδ. Κάτοπτρο 1992

  • Οι παράλληλοι εαυτοί μας. Λογική σκέψη και διαίσθηση. Συνείδηση χωρίς ομιλία. Ενοποίηση μέσω του ομιλούντος εαυτού. Ελένη Σαββάκη. Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 1997.

  • Το χρονικό της τέχνης. Ε. Η. Gombrich. Μορφωτικό Ίδρυμα εθνικής Τραπέζης. Αθήνα 1998, ανατύπωση 2004

  • Έννοιες του χώρου. Jammer Max, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης Ηράκλειο 2001

  • H ποιητική του χώρου. Barchelard Gaston, Εκδόσεις Χατζηνικολή, 1982

  • Το Νόημα του Χώρου Pellegrino Pierre. Εκδόσεις: Τυπωθήτω-Δάρδανος, Αθήνα 2006

  • Ποιητικάκατοικεί ο άνθρωπος, M. Heidigger  εκδ. ΠλέθρονΑθήνα, 2008

  • Η τέχνη και ο χώρος, Heidegger εκδ. Ίνδικτος Αθήνα, 2009

  • Γκόμπριχ, Ερνστ, Το χρονικό της Τέχνης, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 1998

  • ΑλέξανδροςΤομπάζης, Γράμμα σε ένα νέο αρχιτέκτονα, Libro, Αθήνα, 2007

  • Η ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΣΤΗ ΣΧΟΛΗ ΜΠΑΟΥΧΑΟΥΖ (ΔΙΤΟΜΟ), ΚΛΕΕ ΠΑΟΥΛ ,Άννα Μοσχονά (Translator) Εκδότης: ΜΕΛΙΣΣΑ
  • Wick, Rainer K. (c2000). Γιοχάννες Ίττεν : Η εικαστική παιδαγωγική ως ολιστική παιδαγωγική. Αθήνα: Ένωση Καθηγητών Καλλιτεχνικών Μαθημάτων.
  • Francis Bacon, David Sylvester, Η ωμότητα των πραγμάτων, Άγρα, 2009
  • Ανρύ Ματίς, Περί Τέχνης, Κείμενα Εικαστικών Καλλιτεχνών,1990
  • Μάριο Ντε Μικελι, τα γραφτά του Πικάσο, Οδυσσέας
  • Abanindra Nath Tagore, Σαντάγκα ή οι έξη κανόνες της ζωγραφικής, Ακρίτας
  • Ζωρζ Σαπμπονε, Διάλογοι με μοντέρνους Ζωγράφους, Δελφίνι 1992
  • Γιάννης Παππάς, Κείμενα για την Τέχνη, Νεφέλη.
  • Johannes Itten, Design and form
  • Βακαλό Γεώργιος, Οπτική Σύνταξη, Νεφέλη, 1988
  • Ελένη Βακαλό. Η Έννοια των Μορφών. Αθήνα, 1975 , Εκδότης: Καλλιτεχνικό Πνευματικό Κέντρο



Η γραμμή


 Μία γραμμή είναι η τελεία που βγήκε περίπατο

Paul Klee  (1879-1940)

ΣΧΕΔΙΟ ΚΑΙ ΣΚΙΤΣΟ

‘‘Θέλω να βλέπω πράγματα, αυτό είναι που πραγματικά εμπιστεύομαι. Θέλω να βλέπω και γι’ αυτό σχεδιάζω. Μπορώ να δω μια εικόνα μόνο εφόσον την σχεδιάσω’’ 

Carlo Scarpa 

....και ζωγραφίζω τα αστέρια.

«Όταν έχω μια τρομερή ανάγκη για μια -θα πω τη λέξη– θρησκεία, τότε πηγαίνω έξω στη φύση και ζωγραφίζω τα αστέρια».

Βίνσεντ βαν Γκογκ

η μορφή.

«Η φύση μας αφήνει υπονοούμενα για τη βαθύτητα και τα θαμμένα μυστικά της. Και η γλώσσα –ας την πούμε “το κλειδί”– που η φύση μοιράζεται με το ανθρώπινο είδος είναι η μορφή».

Νόρμαν Μέιλερ