3ο τμήμα Υπευθ. Καθηγητής Παναγιώτης Κοζόκος γλύπτης
Στο μάθημα συνεχίζεται η διαπραγμάτευση της θεματικής του προηγούμενου εξαμήνου με έμφαση στην διερεύνηση της λειτουργίας και επίδρασης των αισθητικών – εικαστικών μορφών και δράσεων και της επικοινωνιακής τους δυνατότητας στον φυσικό χώρο και κυρίως στο αστικό περιβάλλον.
Οι εργασίες εστιάζονται στην επεξεργασία σχεδιαστικών προγραμμάτων που αφορούν αισθητικές παρεμβάσεις υπό μορφή εγκαταστάσεων και δράσεων, μόνιμων ή πρόσκαιρων, σε άμεση συνάρτηση με τον συγκεκριμένο τόπο ή αστικό περιβάλλον που έχει ήδη μελετηθεί και ερμηνευτεί στο προηγούμενο εξάμηνο.
Βασικός στόχος θα είναι η διερεύνηση των δυνατοτήτων τέτοιου είδους παρεμβάσεων να σχολιάσουν να αναδείξουν, να ανατρέψουν ή να δημιουργήσουν νέες χωρικές αξίες και ποιότητες.
Η πόλη ως «σκηνή»
Τέχνη είναι εκείνη η καθαρή δημιουργία του πνεύματος που μας δείχνει, σε ορισμένες εξαιρετικές περιπτώσεις, τα υπέρτατα όρια της ανθρώπινης δημιουργικότητας.
Και ο άνθρωπος νιώθει απέραντη ευτυχία, όταν αισθάνεται ότι δημιουργεί.” Le Corbusier
Έναρξη
Καλωσόρισμα στο μάθημα μας
Μάθημα 1ο (11/3/24)
Σας στένω εδώ τον σύνδεσμο για τη τηλεδιάσκεψη των ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ IV την ΔΕΥΤΕΡΑ 11/3 – ώρα 10πμ στο Τeams
Λίστες φοιτητών 3ου Τμήματος – Γενικές πληροφορίες – Περιγραφή του μαθήματος και των εργασιών – Λίστα Υλικών για τις εργασίες σας – Ξενάγηση στο Blog του μαθήματος – Το fb και η ανάρτηση των εργασιών μας – Σημειώσεις και Παραδείγματα εργασιών – Videos εργαστηρίου εικαστικών, αρχειακό υλικό – Συζήτηση .
–(παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού).
Μάθημα 2ο (18/3/24)
ΑΡΓΙΑ
Μάθημα 3ο (25/3/24)
ΑΡΓΙΑ
Μάθημα 4ο (1/4/24)
Θέμα: ο Δημόσιος Χώρος και Αισθητική του. – Ποιος ο ρόλος της Τέχνης ως Δημόσιο Θέαμα? – Μπορεί ένα εικαστικό έργο να συνδεθεί Αρμονικά με το Περιβάλλον του?
Παρουσίαση: Η Σύνθεση ως η Βάση της Αρχιτεκτονικής Ιδέας – «το προφανές ως μαγικό» – μονοπάτια της τέχνης στην Ακρόπολη – Δημήτρης Πικιώνης: «Να μοιάσουμε μ’ αυτό που πραγματικά είμαστε» – Το έργο «Το πείραμα της Λάρισας – ο Γλυπτός Ποταμός – Ο Δημ. Χώρος ως χώρος θεάματος – ( Περφόρμανς– Γκράφιτι – εφήμερες εγκαταστάσεις κλπ) –Η Πόλις ως Σκηνή – Αισθητικές παρεμβάσεις.
Άσκηση εργασίας – περιγραφή
–(παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού).
Μάθημα 5ο (8/4/24)
….τι είναι ο Δημόσιος χώρος? – πού είναι τα όρια του ιδιωτικούκαι που αρχίζει ο Δημόσιος χώρος? – πως ο ‘πολίτης» χρειάζεται τον Δημόσιοχώρο? – η Τέχνη ως Δημόσια θέα – Αισθητικές παρεμβάσεις – η πόλις ως σκηνή –εφήμερα και μνημειώδη – ο ρόλος του θεατή, χρήστη του Δημόσιου χώρου –Συλλογική συνείδηση – Συλλογική μνήμη – Συλλογικό φαντασιακό. – η Αισθητική ωςεπιμόρφωση – « ….στην ανάγκη έρχομαι ως δένδρο. J.Bouys” – Άσκηση εργασίας.
Παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού. Συζήτηση
Τέλος εαρινού εξαμήνου.
Εξεταστική Περίοδος
Παράδοση εργασιών εξεταστικής 2024
Σας εύχομαι καλή επιτυχία
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ ΙV
2023-24
Γενικό Θέμα:
Η πόλη ως «σκηνή»
Σημειώσεις Μαθημάτων 2023 -24
Σημειώσεις Εξεταστικής Ιουνίου 2023
1ες Σημειώσεις Μαθημάτων 2021-22
2ες Σημειώσεις Μαθημάτων 2021-22
Σημειώσεις Μαθημάτων 2020-21
6ες Σημειώσεις για την εξεταστική Ιουνίου 2021
Σημειώσεις Μαθημάτων 2019-20
6ες Σημειώσεις για την εξεταστική Ιουνίου 2020
Σημειώσεις Μαθημάτων 2018-19
4.Σημειώσεις εξεταστικής Ιουνίου 2019
Σημειώσεις Μαθημάτων 2017-18
Richard Sennet, Η τυραννία της οικειότητας, εκδ. Νεφέλη, 1999.
Ιωάννης Δεσποτόπουλος, Η ιδεολογική δομή των πόλεων, εκδ. Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, 1990.
George Simmel, Πόλη και Ψυχή, μτφρ. Γ. Λυκιαρδόπουλος, Έρασμος, 1993
. Camillo Sitte, «Η πολεοδομία σύμφωνα με τις καλλιτεχνικές της αρχές», Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Τμήμα Αρχιτεκτόνων, Τομέας Πολεοδομίας και Χωροταξίας, Αθήνα, 1999
Μαρτινίδης Πέτρος, «Μεσιτίες του ορατού», εκδ. ΝΕΦΕΛΗ 1997
Giorgio Agamben, Βεβηλώσεις, εκδ. Άγρα (2006).
Arnheim Rudolf, «Η δυναμική της αρχιτεκτονικής μορφής», μετάφραση Ιάκωβος Ποταμιάνος, University Studio Press, 2003
Michel Foucault [1967], Ετεροτοπίες και άλλα κείμενα, Πλεθρον, Αθήνα, 1994
Greenberg Clement, «Τέχνη και πολιτισμός», μετάφραση Νίκος Δασκαλοθανάσης, εκδ. ΝΕΦΕΛΗ 2007
η χαρά του πνεύματος που μετρά και εκτιμά, η αναγνώριση μιας αξονικής αρχής που αγγίζει το βάθος του είναι μας.
Τέχνη είναι εκείνη η καθαρή δημιουργία του πνεύματος που μας δείχνει, σε ορισμένες εξαιρετικές περιπτώσεις, τα υπέρτατα όρια της ανθρώπινης δημιουργικότητας.
Και ο άνθρωπος νιώθει απέραντη ευτυχία, όταν αισθάνεται ότι δημιουργεί.”
Le Corbusier
“… Η Αρχιτεκτονική δεν παράγεται απλώς με την προσθήκη σχεδίων και τομών και όψεων. Είναι κάτι άλλο και κάτι περισσότερο. Είναι αδύνατο να εξηγήσει κανείς επακριβώς τι είναι – τα όριά της είναι ασαφή. Στο σύνολό της, η τέχνη δεν πρέπει να εξηγηθεί αλλά πρέπει να γίνει βίωμα. Με άλλα λόγια είναι πιθανό να βοηθήσουμε τους άλλους να την βιώσουν…”
Steen Eiler Rasmussen
“Ο σχεδιασμός και κατά συνέπεια η αρχιτεκτονική πρέπει να διευθύνει την ορχήστρα των αισθήσεων και να ενσωματώσει την εμπειρία του σώματός μας, στην εμπειρία του κόσμου”
Juhani Pallasmaa
δηλαδή έργα τέχνης που αντιπροσωπεύουν «καταστάσεις ζωής», έχει ανάγκη να νιώθει ότι οι καταστάσεις ζωής που βιώνει έχουν νόημα, και σκοπός της τέχνης είναι ακριβώς να νοηματοδοτεί, να «διαφυλάσσει» και να μεταδίδει νοήματα»
C.N. Schulz
Made by takis kozokos 2017 - Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού και ερευνητικού έργου του διδάσκοντα.- email: [email protected]